Start Bouw Aula - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Start Bouw Aula - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Start Bouw Aula

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

12 November 2008 | Kenia, Mombassa

Hoi allemaal,

Alles gaat goed met ons hier in Kenia.Wij zijn goed aangekomen na een toch wel behoorlijk lange reis via Dusseldorf - Amsterdam - Nairobi - Mombasa en we hadden het na 20 uur reizen ook wel even gehad.

Maar als je dan weer eenmaal hier bent is dat snel vergeten.

De dag erna zijn we meteen aan het werk gegaan en het was goed om weer op school te zijn. Daar aangekomen vielen we meteen met ons neus in de boter. De bouwvakkers waren een schaap aan het slachten ter ere van het nieuwe toilet. Dat wil zeggen ze waren klaar met uitgraven en opmetselen van de put die meer als 10 meter diep moet. Dit moet heel grondig gedaan worden want als de fundering hier niet stevig genoeg is kan de toilet later zo maar instorten.Een paar dagen geleden stond er hier nog in de krant dat er een meisje van 15 gestorven was nadat het toilet was ingestort.Als het optrekken van de put gelukt is zonder dat er iemand is gestorven tijdens de werkzaamheden wordt dat gevierd met Mnazi (palmwijn) en een schaap. Ze stonden net zijn ingewanden eruit te trekken dus heb maar gezegd dat wij niet mee bleven eten. Heb mijn vlees toch nog steeds het liefst onherkenbaar uit een pakje van de supermarkt.

Hierna zijn we de plaats gaan bepalen voor de bouw van de nieuwe aula. We hebben besloten om dat zo ver mogelijk achter op de compound te doen zodat de het in een afgesloten ruimte ligt. Daarvoor moesten we echter wel de eerste bomen kappen die inmiddels groot genoeg zijn om het hout te kunnen verkopen.In de dagen erna zijn ze begonnen met het afgraven van de fundering. Dit viel niet mee omdat het vorige week nogal wat heeft geregend dus het water stond tot aan de rand vol. Dat werd dus scheppen alvorens ze met het storten van de eerste laag beton konden beginnen.

Alles wordt hier met de hand gedaan dus ook het omscheppen van de beton. Gelukkig waren ze met een man of 20 aan het werk zodat het om half acht 's-avonds was afgewerkt. Het moet in een keer klaar voor de stevigheid van de beton maar ook omdat de dag erna de examns op school begonnen voor klas 8 en er dus niemand op school mag komen buiten de leerlingen zelf dan. Dus nu hebben we ook een paar dagen vrij. Gisteren zijn Hans, Karina en hun dochter aangekomen en die gaan ons morgen meteen helpen met het koken van spaghetti voor klas 8.In de morgen hebben ze hun laatste examen en dan zijn ze klaar op de Concordia School. Als afscheid vieren we maar een klein feestje zoals we vorig jaar ook hebben gedaan. De kinderen vinden het geweldig maar hebben zelf geen geld om iets te organiseren.

Verder hebben we nog een beetje cultureel gedaan en zijn we naar een museum gegaan waar ook de ruines van de eerste swahili huizen te zien zijn. Er is ook een heel rustig strandje daar dus we hebben nog een stukje gewandeld ook. John en Nicky bleven zich maar verbazen over de visser die zijn net gevangen inktvis maar bleef slaan. Zelfs nadat wij hadden uitgelegd dat dat nodig is om het vlees malser te maken.

Met Rob en Annemarie hebben we een geweldige Picknick gehad in Nguuni park. Als we naar school rijden dan komen we hier meestal langs maar we wisten nooit dat het park ( wat dus gewoon aan de andere kant aan school grenst, je kunt zelfs het dak zien ) zo mooi was. Tussen de giraffen en de antilopen hebben we lekker zitten eten en van de zonsondergang genoten.

Soms is dat ook wel nodig als je de hele dag aan het racenbetn vor het regelen van bouwmaterialen, verf etc.
We hebben ook al geregeld hoe we de te versturen spullen uit Nederland hier gratis kunnen invoeren en dat zou geen problemen opleveren omdat het charity goods gaat.

Morgen zullen ze op school ook verder gaan met de bouw van de Aula, dus ik laat jullie snel wat foto's zien als het vorm begint te krijgen.

Heel veel groeten van Daan en John

• 12 November 2008 - 11:18

Lianne En Rob:

Hoi Daan,Ben net terug uit Oostenrijk en nu al jou bericht .Zal het zodadelijk aan Lianne laten zien en lezen.Ziet er voortvarend uit.Geniet en werk ze en tot later.Gr Rob

• 12 November 2008 - 19:07

Margriet:

Ha Daan,
    Je hebt inderdaad een hele trip achter de rug,...en ik geloof dat ik ook geen honger had als ik dat schaap zie hangen!!
    Wel fijn voor je om weer op jouw stekkie te zijn en zoveel voor de kindjes kunt betekenen.
    Geniet van alles daar!!!!

Groetjes, Margriet xxx

• 12 November 2008 - 19:44

Yessy:

Jambo Daan,
    Hmm inplaats van vers schaap geef mij maar een keniagold. Dat wordt weer een spannend voor de kinderen van groep 8.
    Een feestje met een heerlijke spagetti maaltijd voor ze. Ik herinner mij de foto's van de laatste keer dat ze heerlijk zaten te smullen. Een hele happening voor de kids.
    veel succes dikke zoen

• 13 November 2008 - 20:19

Tamara:

He lieve Daan,

Ik krijg kriebels als ik je verhalen lees en foto's zie!
    Denk dat ik maar eens een keertje met je mee ga... lijkt me echt een fantastische ervaring!!

Geniet van alles en ik kijk uit naar je volgende verhaal... maar dan niet zo'n vies verhaal he!!;)

Liefs! Tamara

• 13 November 2008 - 20:24

Edwin:

Hoi Daan & John,

Fantastisch nieuws dat jullie weer brengen. Werk niet te hard, want het is tenslotte ook jullie vakantie. Have fun en groeten aan John Ngugi.

PS. Sorry dat ik jullie niet meer gebeld heb voor vertrek. Ik bel gauw. Zelfde Keniaanse nummer als voorheen?

Edje.

• 14 November 2008 - 19:07

René:

Hee Daan,wat ben je weer lekker en goed bezig. Hou dit vol ,maar let ook wel ,n beetje op je zelf.Groetjes,ook aan onze John(die heeft vast wel iets van het schaap op denk ik)van ons allemaal.

• 15 November 2008 - 18:56

Gerard En Lisette G:

Hoi Daan, we zijn weer onder de indruk. Wat hebben jullie al veel bereikt. Nog steeds valt in de verslagen op dat jullie bezig zijn met je hele 'ziel'. We komen zeker nog een keer kijken op de school.

groet

• 16 November 2008 - 12:43

Theo Antoinette:

Hoi Danielle En John
    sorry dat ik nu pas iets laat horen . wel heel fijn dat ze al zijn begonnen met de bouw ook hoop ik dat de examens goed zijn verlopen want dat is toch reclame voor de school en zeker ook voor jullie inzet als er weer nieuwe jongens en meisjes verder gaan met studeren /werken en dat ze kunnen zeggen dat ze van de Concordia school af komen hier is verder alles oké heel veel groetjes van Theo / Antoinette van der Lee