Kenia bezoek april / mei 2011 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Kenia bezoek april / mei 2011 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Kenia bezoek april / mei 2011

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

18 Mei 2011 | Kenia, Mombassa

Lieve volgers van mijn site,

Waarschijnlijk was niet iedereen op de hoogte maar gisteren zijn we teruggekomen van twee weken durend bezoek aan ons tweede thuis en geliefde Kenia.

Vrijdag 29 april zijn we om half acht 's-avonds ( na drieenhalf uur in de file te hebben gestaan ) vertrokken vanaf vliegveld Zaventem in Brussel. We hadden een lange reis voor de boeg met Ethiopian Airlines via Parijs en Addis Ababa om uiteindelijk op 30 april om half een 's-middags in Mombasa te landen. We hadden de goedkoopste reis uitgezocht via internet ( om onze prive portemonnaies een beetje te sparen ) en ja, dan ben je soms wat langer onderweg en nee, het viel ons niks tegen, prima nachtvlucht gehad dus voor ons gevoel ging het redelijk snel.

Omdat de hotels in deze periode toch wel ernstig duur waren hadden we gekozen om twee weken in ons bekende appartementje in Kigotho's te gaan slapen en na een warm welkom van alle medewerkers daar konden we meteen weer door naar de supermarkt om te zorgen dat we onze koelkast gevuld hadden voor de volgende ochtend. Ook meteen naar de bank om geld te halen want je kunt het in het weekend nog steeds meemaken in Kenia dat de pinautomaten leeg zijn dus dat wilde we eerst geregeld hebben, zonder Pesa kom je ook in Kenia niet ver en zeker niet met de enorme prijsstijgingen van de laatste tijd. Wij kunnen niet klagen, de wisselkoers was super gunstig ten opzichte van de Euro dus voor ons blijft het on het even maar voor de gewone mens in Kenia wordt het rondkomen toch echt een stuk lastiger. Openbaar vervoer prijzen zijn verdubbeld, levensmiddelen ook zo'n 20 tot 30 % duurder sinds begin van het jaar.

Maar zo tegenstrijdig als Kenia kan zijn stonden we 's-avonds op uitnodiging an Rob en Annemarie al weer heerlijk aan een borrel en de bitterballen op Marineschip Hare Majesteit De Tromp om Konininginnendag te vieren. Om tien uur 's-avonds ging bij mij en in het appartement het licht uit ( doodop en geen stroom ).

Zondag gezellig bijgekletst met vrienden en 's-avonds een barbeque bij Rob en Annemarie met een grote groep van hun vrienden, super gezellig.

In verband met de Dag van de Arbeid op zondag 1 mei was het maandag ook nog een vrije dag omdat de officiele feestdag dan een dag wordt opgeschoven ( het lijkt wel Belgie ) en ging Concordia, na een maand april vakantie, ook pas weer open op dinsdag. Eerst hebben we natuurlijk uitgebreid iedereen begroet en daarna een rondje rond de compound gedaan. De aula was na de verbouwing van vorig jaar inmiddels in gebruik genomen door drie klassen. School had zelf gezorgd voor verplaatsbare tussenwandjes zodat de Aula ook nog steeds voor grote groepen kinderen gebruikt kan worden. De klassen en de compound waren erg opgeruimd en allen kinderen zaten gedisciplineerd in de klas dus we waren erg blij met deze vooruitgang. We wilden tijdens ons verblijf in elk geval goaltjes laten maken ( geschonken door mijn lieve tantetje Mies ) op het veld voor de school zodat de kinderen een fatsoenlijk potje konden voetballen dus dat hebben we meteen in gang gezet. De aannemer is meteen aan de slag gegaan met het lassen van de goals ( zonder lasbril ) en het hakken van de gaten waarin de goals later in de beton worden vastgezet. Dit voor de veiligheid van de kinderen en om diestal te voorkomen.

Op school hadden we verder nog het plan om de container wit te schilderen, de omheining te verstevigen met betonnen palen en stevig gaas en de energie besparende fornuizen te laten bouwen. Twee weken is echter kort en we vonden na een lange vergadering dat er toch nog zaken waren waarvan we vonden dat school daarvoor eerst zorg moet dragen alvorens we aan bovengenoemde projecten begonnen. Daarbij het feit dat het regentijd was en het vooral in de ochtend met bakken uit de hemel kwam maakte het onmogelijk om deze werkzaamheden binnen ons verblijf te kunnen afmaken. Ook is er momenteel geen voedsel op school omdat er op andere plekken in Kenia hongersnood heerst vanwege de aanhoudende droogte in sommige gebieden. Het WFP heeft dan ook tijdelijk besloten dat voedsel op andere plaatsen harder nodig was. Het bouwen van de Energy Saving Yikoo's en het wit schilderen van de container ( om de warmte enigszins buiten te houden ) willen we dan ook in orde maken als het voedsel weer op school is. Het niet krijgen van voedsel is wel echt een strop. Je zag nu al kinderen die letterlijk scheel keken van de honger en gewoon in slaap vallen door het gebrek aan de nodige brandstof. Hopelijk wordt komt er snel weer eten op school. Die ene maaltijd maakt zo'n groot voor de kinderen maar helaas is het voor onze kleine stichting financieel onmogelijk om dagelijks voor 2000 kinderen een maaltijd te verzorgen.

Na dit besluit hadden we bedacht de container maar een goed op te ruimen, zodat deze later hopelijk weer als voedsel opslag kan dienen. Nicky is druk bezig met de goed lopende Computer Academy en heeft geen tijd en ruimte om weer met de naaimachines aan de slag gegaan. We hebben ze nu overgedragen aan school. Zij hadden goede plannen om met de machines aan de slag te gaan, waaronder een opleidingsmogelijkheid voor meisjes die na de primary school niet verder kunnen studeren ( dit is uiteindelijk ook altijd ons idee geweest ). We hebben ze dan ook de uitdaging gegeven dit project goed op te zetten in de periode voor wij terugkomen naar Kenia. Voor wat, hoort wat.

In de container lagen ook nog steeds de trouwjurken opgeslagen die we vorig jaar vanuit Nederland hadden verscheept. Deze konden echt niet langer ongebruikt in de container blijven dus hebben we besloten deze zelf maar uit te sorteren en te zoeken naar een goed idee voor deze prachtige jurken, gelukkig zagen ze er nog prima uit. Uiteindelijk kwam er een briljant idee van Annemarie. Haar vriendin schrijft voor een schoolblad in Kenia en daarin zal een wedstrijd worden uitgeschreven voor degene die het beste ondernemingsplan verzint om een bedrijfje op te starten met de trouwjurken. De winnaar krijgt dan ook daadwerkelijk een twintigtal jurken waarmee zij of hij haar zaak kan starten. Diegene zal ook worden gevolgd met het opzetten van het bedrijf dus ik hoop jullie een volgende keer een goed verhaal te kunnen vertellen over de eindbestemming van de jurken maar tot zover vind ik het idee echt super. Een soort microcrediet in de vorm van spullen, geweldig toch !

Ook heb ik nog een aanstaand bruidje mogen aankleden, ons appartement was tijdelijk omgebouwd tot bruidszaak wat inhield dat pa net als ik gewoon op de bank moest slapen gezien zijn bed lag bedolven onder de jurken. Erg leuke ervaring om in Kenia toch nog een beetje mijn eigen beroep te kunnen uitvoeren en een zeer tevreden 'klant' gelukkig naar huis te zien gaan. Zou graag de foto laten zien maar zoals hier ook het gebruik is moet de jurk tot de grote dag voor de bruidegom geheim blijven dus ik zou het heel vervelend vind als de foto van de jurk via mijn site in 'verkeerde' handen zou vallen. Hopelijk kan ik later een keer foto's van de bruiloft laten zien.

Onze twee weken waren weer heel druk maar we zijn met een voldaan gevoel naar huis gegaan, plannen gemaakt, eisen gesteld, verschillende zaken van de to do list afgestreept en vooral ook veel genoten. We hebben ons de laatste dag nog maar gedwongen tot een middagje relaxen, aan het zwembad in de regen, enorm bewolkt, allebei in slaap gevallen en gruwelijk aangebrand dus we gingen ook nog bruin naar huis. De tijd was weer veel te kort maar goed besteed en Kenia blijft voor ons, ondanks het vele werk en de tropische regens toch echt ons tweede thuis.

Bedankt allemaal voor het lezen van onze verhalen. Ik hoop dat er nog maar veel mogen volgen !

Bedankt John en Daan

• 19 Mei 2011 - 10:15

Chantal:

Weer geweldige foto's en veel werk verzet.
    Helemaal top!

• 19 Mei 2011 - 10:15

Chantal:

Weer geweldige foto's en veel werk verzet.
    Helemaal top!

• 19 Mei 2011 - 11:54

Corina:

Wat een mooi verhaal en geweldige foto's. Echt Super wat jullie doen!

• 19 Mei 2011 - 18:16

Juanita:

Nou, wat een kanjers. Met zo weinig zoveel geluk geven.