Kenia 10 -18 december - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Kenia 10 -18 december - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Kenia 10 -18 december

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

26 December 2011 | Kenia, Mombassa

Hoi Allemaal,

Vanuit Nederland nog een laatste verslag van onze Kenia reis. De tijd is weer eens zo ontzettend gevlogen. Vooral de laatte dagen heb ik altijd het gevoel dat ik geleefd word als ik in Mombasa ben. Nog zoveel dingen te doen, nog zo veel mensen te zien en gedag te zeggen, zorgen dat op school alles loopt en door kan draaien als we weer vertrokken zijn en afscheid nemen van iedereen. Het is me dan ook niet meer gelukt om daar een update te schrijven.

Op 12 december was ons mam jarig maar omdat het op 12 december ook Jamhuri Day was (nationale feestdag vanwege het verkijgen van de onafhankelijkheid )in Kenia, hadden we besloten om haar verjaardag al een beetje op zondag te vieren. We zijn 's-middags gezellig met Rob en Annemarie bij ons favoriete restaurantje Monsoons gaan eten. Heerlijk aan het strand met een enorme verse visschotel voor je neus, wat wil je nog meer. Op mams verjaardag zelf hebben we ook nog maar een dagje vrij genomen en hebben we 's-avonds het feestje nog maar een keer over gedaan bij Rob en Anne thuis waar we weer heerlijk Nasi Goreng hebben gegeten. Rob en Anne hadden een geweldig cadeau voor ons mam en Pauline heeft een prachtig liedje voor haar gezongen. Ik hoop dat mams zich een beetje jarig heeft gevoeld !

Dinsdag weer terug naar school om te kijken of er al weer vorderingen gemaakt waren en dit keer....Wauw ! Elke dag als we kwamen waren er al weer zoveel dingen gedaan of klaar, echt heerlijk als het gewoon zo soepel loopt.
De signwriter was ook al begonnen met het schilderen van de container. Ik hoop nu ook echt dat er in 2012 snel weer eten voor de kinderen op school wordt gebracht zodat ze tenminste 1 maaltijd per dag krijgen. Dit maakt echt zo'n groot verschil voor de kinderen, bedenk je maar eens dat je de hele dag bezig moet zijn zonder ook maar iets te hebben gegeten. Natuurlijk is het logisch dat het WFP hun eten brengt naar plekken waar de nood echt het hoogst is zoals nu in de Hoorn van Afrika, maar dat wil echt niet zeggen dat er op andere plekken geen honger meer voorkomt hoor.

Dinsdag avond hebben we bij Jacy Joka pizza's gebakken met Rob zijn zelfgemaakte pizza oven. Ze hadden best veel vraag naar pizza in het nieuwe restaurant maar nog geen oven. Janet wilde een echte steenoven laten maken maar dat betekent dat je de oven al een hele lange tijd van te voren moet opstoken en het gebruikt ook heel veel hout. Natuurlijk zonde als je dan die dag geen pizza verkoopt. Het oventje van Rob werkt met houtskool en is ook veel sneller klaar voor gebruik en een stuk zuiniger. Het was even wennen voor Dennis de chef dat de pizza's echt na 2 minuten klaar zijn maar vanaf de tweede pizza kwamen ze er perfect uit.

In de loop van de week hebben we de resterende spulletjes, die we uit Nederland hadden meegenomen, nog uitgedeeld rondom de school. Zo mooi om te zien dat de kindjes de kleertjes van vorig jaar gewoon aanhebben. Dan weet je zeker dat het echt op zijn plek is daar.

Op vrijdag zijn we voor de laatste keer tijdens deze reis naar school gegaan om afscheid te nemen. Blijft toch altijd weer een raar moment. Als je net aankomt denk je, ik heb zeeen van tijd om van alles en iedereen te genieten maar voor je het weet sta je weer gedag te zeggen en is het weer tijd om naar huis te gaan, nooit mijn favoriete moment kan ik jullie wel zeggen. Wel heel fijn dat we nu met een voldaan gevoel naar huis konden. Heel veel dingen waren al klaar en alle andere projectjes liepen, heerlijk ! De aanbouw aan het kantoor van de hoofdmeester was al bijna klaar, electriciteit en lampen waren helemaal aangelegd en ze waren bezig met het plaatsen van de betonnen palen voor het verstevigen van de fencing rondom school.
We konden met een gerust hart vetrekken.

Dat vertrek op zondag werd nog echt een Keniaans vertrek omdat de incheck computer het niet deed en we 3 uur hebben staan wachten voordat we uiteindelijk een handgeschreven boarding pass kregen en we, zonder dat er nog tijd was voor een drankje of een broodje, meteen het vliegtuig in werden geloodsd.

Kwaheri Kenya, nitarudi tena !

Bedankt iedereen voor het volgen van onze verhalen en al die lieve reacties. Nog een hele fijne kerst en alvast een heel gelukkig 2012 toegewenst.

Liefs Daan

• 26 December 2011 - 12:24

Theo & Antoinette:

Weer een geweldig verslag Daan
    je kan trots zijn met wat je weer bereikt hebt
    fijn dat alles zo goed verlopen is
    hopelijk zijn we er volgend jaar ook zelf weer bij

• 26 December 2011 - 13:40

Marjon Verhoef:

Hoi hoi, wat een mooi verslag. Ik lees ze iedere keer met plezier. Keep up thé good work! goed zo meid.

Groeten

Marjon (Kenia 2005)

• 27 December 2011 - 07:44

Juanita:

Kanjer! X

• 05 Januari 2012 - 11:35

Britt :

Heey Danielle,

Ik had deze site van Margriet gekregen, wat een mooie verhalen zeg!
    Echt super wat jullie allemaal gedaan hebben!!

Groetjes Britt