Kazi Iendelea / Het werk moet doorgaan !!! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Kazi Iendelea / Het werk moet doorgaan !!! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Kazi Iendelea / Het werk moet doorgaan !!!

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

20 November 2008 | Kenia, Mombassa

Hoi Allemaal,

Eindelijk weer een bericht van ons. Moet zeggen dat we het deze keer zo druk hebben dat we maar weinig tijd overhouden voor andere dingen zoals mailen en vakantie houden. Maar wil jullie de verhalen niet onthouden dus hierbij weer een update van hetgeen we tot nu toe gedaan hebben.

Op de eerste plaats was het examenfeest van klas 8 weer een succes. Het koken opzich was weer een behoorlijke struggle. Het is echt afzien om op houtvuur te koken maar het resultaat was daar. De kids hebben heerlijk gegeten alleen de leraren hadden pech want het was precies genoeg voor de kinderen en toen was het ook echt op. Wij moesten stiekem erg lachen want ook de leraren zijn voornamelijk daar als er iets te halen valt en dat viel nu dus tegen. Kinderen waren op deze dag het belangrijkst dus ze hadden vette pech.
Gelukkig hadden we hulp van de Hans, Karina en hun dochter want het snijden van alle groeten en het klaarmaken van de ranja voor zoveel man is echt veel werk.

Zaterdag erna hebben zijn we een dagje met de hele clan en hun vriend Harry naar het riff gaan lopen in Kikambala. Op sommige plekken valt de zee zover droog dat als het eb is je helemaal totaan het koraalriff kan lopen. Wel hinkelend tussen alle zeeegels door ( Klinkt bekend Yessy of niet ? )en natuurlijk had ik weer eens niet de goeie schoenen. Na vijf minuten al een enorme snee in mijn voet waar ik tot op heden nog steeds last van heb, maar ja eigen schuld dikke bult. Ik weet dondersgoed hoe scherp het koraal is. Maar het was de moeite waard hoor.

Daarna zijn we met zijn allen in het dorp van de mama van Harry gaan eten. Zij had voor iedereen kip, ugali en saus gemaakt op de coastal manier dus met kokos. De kinderen hebben voor het entertainment gezorgd en het was een superdag.

Bij terugkomst hebben we nog symbolisch de trouwjurk van Nicoletta overhandigd aan Nicky voor de verhuur in de winkel. Na bijna twintig jaar pastte ze er nog steeds in dus dat is weer goed voor het zelfvertrouwen niet waar. Was in elk geval erg lachen.

Maandag zijn we de speciale op maat gemaakte golfplaten gaan betalen zodat ze naar school konden worden gebracht. Ook hebben we het hout voor de dakspanten besteld zodat ze deze konden behandelen met afgewerkte olie en kerosine ter bescherming tegen het ongedierte.

Dinsdag zijn we weer op tijd naar school gegaan om tussen de bouwwerkzaamheden door ( en het doorgeven van correcties ) REN JE ROT te spelen met alle kinderen. deze keer waren we met een nog grotere groep Nederlanders want ook Kees en Ineke en hun drie dochters en schoonzoon waren erbij om ons te helpen. Het viel nog niet mee om vragen te verzinnen ( Hoe oud is papa John en iedereen dacht 50, ook weer goed voor het zelfvertrouwen ) maar uiteindelijk was het een heel geslaagd en makkelijk te overzien spelletje. Beter als de sportdag van een paar jaar geleden wat ook super leuk was maar met zo veel kinderen haast niet om te doen.

Gisteren zijn we nog een dagje op safari geweest naar Malindi en hebben we onderweg in Kilifi nog een kijkje genomen bij het project van stichting Furaha. Het zag er supergoed uit en Ardy als je dit leest kun je trots op jezelf zijn hoor. Mooi werk geleverd.

Malindi was leuk alleen waren we weer eens bijna de klos door het illegaal binnensluipen bij het museum van Vasco da Gama. Was hier twee jaar geleden al geweest en eigenlijk bestaat het museum uit de pilaar die voor Vasco geplaatst is. Deze kun je echter vanaf het strand ok goed zien dus we zagen het niet zo zitten om weer eens een hoop entreegeld te betalen. Maakt niet uit natuurlijk totdat John besloot tegen de rotswand omhoog te klimmen en zo toch bij de pilaar te komen. De bewaking vond dit echter niet zo'n goed idee en uiteindelijk moesten we natuurlijk toch weer dokken. Residents tarief wel te verstaan maar toch.

Vandaag zijn we vanmorgen weer vroeg naar school gegaan en de bouw vordert gestaag. De overheid heeft besloten ons goede voorbeeld te volgen en nog een extra toiletgroep te bouwen en ook daar waren ze vanmorgen al druk mee bezig.

Dus jullie zien dat we ons niet vervelen. Morgen is het School Closing Day en moeten we weer vroeg op school zijn. Daarna willen we beginnen met het nummeren van alle nieuwe schoolbanken. Het leek ons handiger daarmee te wachten tot alle kinderen vakantie hadden anders komt het niet goed volgens mij.

Oh ja en we zijn er wederom achter dat sommige kenianen echt te simpel zijn. We hadden de signwriter opdracht gegeven om de ingang van de school opnieuw te schilderen. Door de regen en de zon kwamen de letters een beetje van de muur af. Zo gezegd zo gedaan, met drie man uitgelegd wat er moest gebeuren ( ook in het swahili ). Komen we de volgende dag op school aan heeft die kerel alle namen van onze sponsorlijst eraf geschuurd. Ben echt even tot 10 gaan tellen. Nu is hij bezig het in orde te maken ( gratis ??? ) nadat pa en ik de lijst opnieuw hadden uitgetypt in enorme letters zodat hij het goed kon lezen. We zijn echter bang dat hij dislectisch is maar houden hoop.

Heel veel groeten van ons

• 20 November 2008 - 16:27

Lianne En Rob:

Zal het snel laten lezen
    Gr Rob

• 20 November 2008 - 19:00

Margriet:

Ha Daantje,

Fijn te horen dat t allemaal goed gaat.
    Als je al die lachende gezichtjes ziet, mag je wel heel erg trots zijn op je zelf.
    Mis je wel in de winkel!!!
    Maar als je terugbent zullen we eens een avondje afspreken om bij te kletsen. Tot gauw!!

dikke kus, Margriet

• 21 November 2008 - 10:46

Isabella:

Hoi Daantje en ome John,

Suc6 nog de rest van de reis en geniet ook nog even van het prachtige en zonnige Kenia voordat jullie weer naar huis moeten.

Volgende week wordt Julia al 1 jaar. Zij wil heel graag je verhalen horen als je terug bent en een taartje met je eten ;-)).

Liefs, Ernst, Isabella & Julia

• 21 November 2008 - 18:31

Theo & Antoinette:

Hoi Daan & John
    Fijn om te horen dat daar alles goed gaat. [ook al hebben jullie het druk ] geniet er nog van en doe ze daar de groetjes van ons . theo 7 Antoinette tot

• 21 November 2008 - 19:17

Ed En Jua:

Super hoor, een berichtje. Die blije gezichtjes en gevulde maagjes, daar doe je het toch voor? Nog even genieten hoor, vooral van de warmte, want de sneeuwstormen staan hier ECHT voor de deur!!! Gelukkig hebben we verwarming en electriciteit, zo uit t kastje aan de muur :-) Daan en John en alle andere toppers, nog veel succes en lekker genieten! X

• 21 November 2008 - 21:42

Yessy:

Dat rif... ja nog nooit zo peentjes gezweet als toen al hoewel ik ook in wat taxi's aardig wat angst momenten heb gehad. Super dat het examenfeest zo geslaagd was ennuhh ome John is toch 50??? Wel gaaf datde overheid ook zijn inzet toont met een nieuw toiletgebouw. Dit is absoluut noodzakelijk voor deze hoeveelheid kinderen die naar school gaan. Nou succes weer met alle anderen voorbereidingen en werkzaamheden. kus

• 22 November 2008 - 10:56

Lianne:

Wat geweldig dat jullie weer zoveel kunnen doen voor de kinderen.Je zou er nog een week aan moeten plakken om te relaxen,wat is het snel gegaan he.Hopelijk heb je nog wat tijd voor je zelf.Leuke foto's.Tot gauw.De groetjes daar.Lianne

• 24 November 2008 - 08:50

Chantal:

Jamboo,

Wat hebben jullie weer veel werk en al zoveel gedaan. Het ziet er allemaal weer anders uit zo op de foto. Het wordt steeds mooier en gelukkig groter met alle kids. Weer geweldig om jullie verhalen te lezen.
    Nog heel veel werkplezier en op z'n tijd even lala lala.

Liefs Luuk, Paul en Chantal

• 29 November 2008 - 22:40

Karina.:

dat houden we er in ren je rot,oud spelletje maar heerlijk om te doen,,,wat hebben het fijn gehad,,prima weken,,,nicoletta heeft nu twee mannen ook goed geregeld ,nog even over die verdere bruidschat onderhandelen..komt helemaal goed.
    gisteren goed thuis gekomen,vandaag al aan d egang met al d efoto,s en zo veilige vliegreis vannacht en tot gauw knufs van hans ,karina en nicoltta.