Kenia 30 november t/m 3 december - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Kenia 30 november t/m 3 december - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Kenia 30 november t/m 3 december

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Danielle

04 December 2012 | Kenia, Mombassa

30-11

Vandaag slapen we uit tot 7.30 uur, het is tenslotte ook een beetje vakantie. Na een lekker ontbijtje rijden we met Mwinyi richting stad. We bekijken de oude haven, het monument van Dr. Livingstone , de pont van bovenaf en de old town met zijn kleine straatjes en vele winkeltjes. Marlou kreeg bijna een beroerte toen Mwinyi een straatje inreed wat net 5 cm breder was als de auto, als je er door kan kijken kan je er toch ook door rijden.

Van hieruit door naar Bombolulu cultural centre en workshop. We krijgen een rondleiding van Ali langs verschillende hutjes uit verschillende Afrikaanse streken, tribal dances waarbij we zelf ook weer even de blote voetjes van de vloer mochten gooien. In de workshops werken alleen maar gehandicapten. Ze maken er sieraden, kleding, tassen en houtsnijwerken die ze in hun winkel verkopen. Ook maken ze rolstoelen, waarmee je voor 160 euro een gehandicapte persoon mobiel kan maken. Van de opbrengst uit de winkel krijgen de gehandicapten werknemers en hun families kost en inwoning. Een mooi project.

Angela deelt de pennen uit die ze uit Nederland heeft meegenomen, elke werknemer krijgt er een. In de shop kopen we nog wat souvenirs en snel vertrekken we weer. Langs de supermarkt voor wat snacks en drankjes, Theo en Antoinette ophalen en door naar Nguuni Park om een sundowner te doen. Lekker drankje , lekker hapje tussen de giraffen met later een kampvuurtje erbij om te voorkomen dat we kouvatten denk ik. Wel weer helemaal genieten. Later die avond zijn we uitgenodigd op de mbuzi party ( geiten feest ) bij Jacy Joka. Hoezo tight schedule. Rob, Ann en Pauline waren er ook dus het werd weer een leuke avond, met heerlijk eten…geit…en een tusker erbij maken we het feest compleet.

1-12

Bij het wakker worden blijk ik een blaasontsteking te hebben…..fijn als je net hebt afgesproken om te gaan snorkelen. Ik voorzie al ongemakkelijke taferelen op de boot. Toch maar snel langs de apotheek, antibiotica en een soort van gootsteenontstopper gekregen…..moet goedkomen nu. Om 10 uur staan we aan het strand voor onze snorkeltrip. Het blijft lang rustig dus we hopen de boot een beetje privé te hebben maar op het laatste moment komt er nog een twintigtal Kenianen bij die, compleet met zwemvest, ook met ons meegaan. Om de boot in balans te brengen wordt ons…de enige 3 melkflessen aan boord…gevraagd door te schuiven, onder het afdak uit. Dat gaat m niet worden…Beverwijk is toch net iets te ver rijden. Gelukkig biedt een Keniaanse van 50 kilo zich aan om voor op het dek te gaan zitten. Toen was het gewicht stukken beter verdeeld gelukkig. We varen een stukje naar het rif waar een haast onverstaanbare gids zoiets mompelt als: “ We go out of the boat for a short time to see a few things, then we go other side to see another few things “ ?

Op het rif zien we inderdaad maar een few things, een kwal en een zeester. Onze kleine teleurstelling wordt echter helemaal goed gemaakt tijdens het snorkelen. Wauw….mega veel verschillende vissen en zee-egels van wel 40 cm doorsnee. Toch blij met onze gehuurde, uiterst charmante, badschoenen.

Van onze mede matrozen durven er maar enkele de boot te verlaten en degene die er wel uitgaan blijven zich krampachtig aan de zijkant van de boot vasthouden….alsof we in de Titanic 2 terecht zijn gekomen.

Verderop snorkelen we nog een keer om zeesterren te bekijken, honderden in alle kleuren van de regenboog. Prachtig.

Na de boottocht gaan we lekker relaxen aan het zwembad, het is tenslotte weekend en we willen uitgerust zijn want ’s avonds wil ik Angela en Lou nog laten kennis maken met het nachtleven in Mombasa.
Super leuk hoor maar het blijft ( vooral de eerste keer als je hier bent ) een shock om te zien hoe meisjes zich aanbieden aan oude, lelijke blanken in de hoop een paar shilling te kunnen verdienen. Wij werden dan ook een beetje schuin aangekeken toen pa met vier vrouwen tegelijk naar binnen stapte, jammer maar no business. Nog even nieuwe vrienden gemaakt op de dansvloer maar na 5 minuten stond het zweet onder andere op onze voorhoofden dus hielden we dit avontuur ook maar voor gezien.

2-12

’s morgens een beetje op het gemakje gedoucht en ontbeten. Marlou en Ansj hadden nog knuffels en kinderkleertjes die ze wilden uitdelen. Dus samen met Mwinyi op naar Bombolulu. 2 seconden nadat we de auto hadden verlaten zaten we alweer onder de drap van het open riool en je vraagt je jezelf hier wel eens af waarom je überhaupt nog gaat douchen.

Wat waren er weer veel kindjes blij met spulletjes en wat zie je weer veel grappige dingen als je door de village loopt. 24 hour camera surveillance bordjes ( zelf uitgeprint op de computer ) op een hutje van 1,5 bij 2 meter. Een bordje op een electriciteitspaal met whiten brown teeth + telefoonnummer. Vraag me echt af hoe ze dat willen doen in de slums. Wel humor maar vooral ook eigenaardig op een plek waar mensen nog maar amper kleding aan hun lijf hebben, laat staan een tandenborstel.

Omdat dit de laatste middag met ons vijven is willen we het even rustig aan doen. Mwinyi stelt voor ons naar een mooi plekje aan Mtwapa Creek te brengen. Ik zeg dat dit okay is maar dat hij voor de benzine moet betalen als het tegenvalt ;-) Natuurlijk was het ook echt weer super mooi en met onze voetjes in het zand bedenken we dat we toch wel een hele drukke maar fantastische week achter de rug hebben. Hoeveel dingen kun je in één dag proppen, maar hoe bijzonder is het ook dat je aan je vriendinnetjes kan laten zien wat al 18 jaar je tweede thuis is en waarvoor je je in Nederland altijd zo inzet. We hebben allemaal genoten.

’s Avonds bekruipt ons allemaal een soort van moeheid en tevredenheid en nadat Ansj en Lou hun koffertje hebben gepakt duiken we allemaal ons bed in…Het was gaaf !!!

3 -12

Om 8 uur vertrekken we naar het vliegveld. Via verschillende sluiproutes en wat spookrijden omzeilen we de maandagochtend drukte en zijn we ruim op tijd op de airport. Nu is het echt tijd om afscheid te nemen.

Voorbij de bagagecheck zien we nog dat Ansj haar koffer moet openmaken en later sms’t ze me dat ze zochten naar heavy metal ? Op CD of wat ?

Wij rijden meteen door naar school om de vooruitgang daar te bekijken. De veranda is zo goed als klaar, het nieuwe dak ligt er al op en de kraanaansluiting met 3 waterpunten is ook al bijna klaar. Fijn dat het allemaal weer soepel verloopt thanks to Ali.

De middag houden we vrij en ik besluit mijn website te gaan updaten. Wat hebben de meiden een mazzel gehad, de hele middag en avond zitten we zonder stroom. Gelukkig zat de batterij van de laptop vol maar het typt zo lastig als je het toetsenbord niet kan zien.

Pa en ma krijgen Samson op bezoek. Een super aardig ventje maar zijn Engels is niet zo goed. Als mama hem een t-shirt geeft vraagt hij: “ Shall i taste it here or i taste it at home ? “

Vannacht slaap ik in een echt bed, heb zelfs keuze uit twee. Had toch liever gewoon op de grond gelegen want we missen de meiden nu al. Het is ineens zo stil en ons mam krijgt last van het empty nest syndroom.

• 04 December 2012 - 22:08

Antoinette:

Wat hebben de meiden genoten, en ze hebben ook veel gezien . jij hebt ze echt alles in 1 week laten zien .(Je zal wel erg moe zijn maar ook voldaan.)
    ook wij hebben het leuk gehad , het waren 23 super mooie dagen .
    wensen jullie nog veel plezier en geniet er van

• 04 December 2012 - 22:38

Margriet Van Lierop:

Ha meis..

Geweldig hoe je je inzet voor al die kids.
    Vind het echt superknap van je!!!

Geniet van alles daar.

Gr. Margriet

• 04 December 2012 - 22:38

Margriet Van Lierop:

Ha meis..

Geweldig hoe je je inzet voor al die kids.
    Vind het echt superknap van je!!!

Geniet van alles daar.

Gr. Margriet

• 05 December 2012 - 09:49

Angela:

We hebben veel gezien en gedaan. Was geweldig en soms erg indrukwekkend! Je hebt onze avonturen briljant verwoord Daantje. 'you're like a journalist' :-) dikke kussen ook aan de papa en mama

• 05 December 2012 - 10:24

Marlou:

Jambo!!
    Thanks Daan voor het verslag. Ik beleef het weer helemaal opnieuw met een glimlach op mijn gezicht. Ook praktisch, ik weet niet waar ik moet beginnen met vertellen als mensen me vragen hoe het was. Ik laat ze gewoon dit reisverslag lezen :-) . Ze zijn hier thuis vooral onder de indruk van het droge brood verhaal en natuurlijk van de foto's van de kindjes met de gekregen knuffels. Souveniers zijn ook goed ontvangen. De steen moest meteen mee naar school.
    Succes nog en doe iedereen de groetjes!
    Liefs Marlou

• 05 December 2012 - 13:15

Chantal:

Hoi Lief,

Wat geweldig weer wat jullie hebben meegemaakt. Kan mij goed voorstellen dat je de meiden mist.
    En zij jou. Wat gaaf om ze het allemaal te hebben kunnen laten zien.
    Mooi dat er weer zoveel vooruitgang is op school.
    Lieffie nog veel succes en groetjes aan je pa en ma.
    liefs chantal

• 05 December 2012 - 14:42

KARINA..EN HANS..:

HET WORDT DE HOOGSTE TIJD OM NEDERLAND TE VERRUILEN MET EEN WARM LAND,,,
    HIER WORDT HET ECHT HEEL ERG KOUD WEER,,VOORAL VLOGENDE WEEK....
    WE HEBBEN AL DE KRIEBELS ALS IK ZO DE VERHALEN LEES HEERLIJK DAT JE ALLES HEB KUNNEN LATEN ZIEN,,,OF ZO VEEL MOGELIJK,,,
    GENIETER ER VAN DAAN,,EN OOK PAPA JONH EN MAMA ANS,,HEEL VEEL GROETJES EN KNUFS HANS EN KARINA...

• 06 December 2012 - 16:47

Corina:

Hey lief,

Wat super om je verhaal te lezen en inderdaad zo te lezen hebben jullie het geweldig naar jullie zin , hebben echt veel gedaan, gezellig geweest met je vriendinnen! Nog een hele fijne tijd en veel succes en de groetjes aan je ouders!
    Liefs Corina

• 07 December 2012 - 08:55

Aura:

Lieve Daan,
    Wat een superverslag weer! ik waande weer even daar! heerlijk! wil graag weer eens een keertje gaan en dan met jou mee!! hopelijk lukt dat snel weer! petje af voor wat je allemaal doet! je mag trots op jezelf zijn! xxx