Kenia 4 t/m 8 december - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Kenia 4 t/m 8 december - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Kenia 4 t/m 8 december

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Danielle

09 December 2012 | Kenia, Mombassa


4-12

’s Ochtends gaan we weer naar school om te kijken hoe ver ons bouwteam is met hun werk en daar waar nodig nog wat wijzigingen door te geven. De examens zijn nu officieel begonnen en er staat bewaking aan de poort met een groot geweer zodat niemand de leerlingen kan storen. We zullen maar beter rustig aan doen en stil zijn want ik voel weinig voor een schot hagel in mijn achterste.

We krijrgen te horen dat alle werklui de vorige avond tot 10 uur ’s avonds hebben doorgewerkt zodat het meeste lopende werk klaar was voordat de examens begonnen. Dat noem ik nog eens meedenken.

’s Middags gaan we naar Pauline om even een cadeautje te brengen voor haar 18e verjaardag. Ze is helemaal blij met haar shirtjes ( moet echt vaker mijn kast opruimen nu ik zie hoe gelukkig er een ander mee is ) en er volgt een modeshow en fotosessie in de tuin bij Annemarie. Mombasa’s Next Top Model is geboren.

Later koken we voor de eerste keer zelf in ons appartement. Pasta met een tonijnsalade. Als ik pa vraag of hij het lekker vindt zegt hij: “ Ik hou niet zo van die unions in de salade “ ??? Ik had er toch echt alleen maar uien in gedaan.

5-12

Vandaag wordt een day at the office. Ik werk de website bij met de laatste foto’s samen met de meiden en bereid me voor op de interviews die ik de volgende dag met klas 8 na hun eindexamen zal gaan doen. Aldo de Pape, founder van As We Grow wil een nieuw boek gaan samenstellen met verhalen van kinderen uit verschillende werelddelen. Het exacte onderwerp hou ik nog even geheim ;-)

Bij de supermarkt koop ik later die dag stiften, kleurpotloden, wasco, teken- en schrijfpapier zodat de kinderen hun verhaal kunnen illustreren. Ik gebruik hiervoor de donatie die we van de actie Sint en Piet Reeshof hebben gekregen. Alle andere kinderen gaan hier nog lang plezier van hebben. Jammer genoeg zijn dit soort simpele lesmaterialen normaal nooit beschikbaar op school maar dankzij Sint en Piet Reeshof wordt het op Concordia ook een beetje sinterklaas. Namens alle kinderen van Concordia bedankt vrijwilligers van Sint en Piet Reeshof !

Daarna ga ik met pa naar Annemarie om nog wat vragen uit te werken voor een donatieaanvraag bij Accenture. Hiervan heeft onze stichting al twee maal eerder een mooi bedrag ontvangen. Daarvan hebben we destijds via Annemarie schoolbankjes laten maken en later hebben we een klaslokaal kunnen bouwen op de Majengo School in Kikambala. Al met al weer een productief dagje en we gaan duimen dat ook deze keer onze aanvraag wordt goedgekeurd.

6-12

Sta op met een knallende hoofdpijn die de hele dag niet meer van plan is weg te gaan. Toch iets teveel gedaan de afgelopen anderhalve week misschien ? Wil eigenlijk alleen maar liggen en slapen maar zelfs daar is het te warm voor en we moeten naar school dus schouders eronder, douchen, paracetamolletje en we gaan er weer voor.

Om half 11 zijn we weer op school waar de kinderen bezig zijn hun allerlaatste examen af te ronden. Daarna komen alle 295 examenkandidaten bij elkaar zodat ik ze kan informeren over de opzet van Aldo’s boek. Ik had een exemplaar van “ I Am “ meegenomen ( Aldo’s vorige boek ) om duidelijk te te maken wat de bedoeling was en iedereen was zwaar onder de indruk.

Toen ik vroeg of ze nog vragen hadden stak een grote kerel zijn vinger op. Hoe lang het zou gaan duren want hij had best wel honger. Toen ik zei dat ik dit keer geen tijd geen tjd had gehad om voor 300 lunchpakketjes te zorgen maar wel een pen had ( geschonken door Aldo ) voor iedereen als afscheidscadeautje waren ze allemaal weer helemaal happy. De grote vent incluis.

Later horen we van de hoofdmeester dat hij al 22 is maar omdat zijn ouders geen geld hebben om hem naar secundary school te laten gaan had hij zelf besloten dat het goed zou zijn om zijn eindexamen jaar nog eens over te doen. Held, zit je dan als 22 jarige tussen de kinderen van 14 en wat mooi dat zo’n jongen toch zelf komt met creatieve ideeën voor een betere toekomst als de financiële middelen er thuis niet zijn.

Met een groep van 100 kinderen gaan we aan de slag voor het boek. Er wordt ijverig geschreven en gekleurd, ze vinden het allemaal erg grappig en spannend. Alleen de waskrijtjes zorgen voor wat onduidelijkheid, zelfs de hoofdmeester wist niet hoe je ze moest “ aanzetten “. Verbazing toen ik zei dat ze “ ready to use “ waren. Ruim 2 uur zijn ze bezig en nadat ze allemaal hun werkjes bij ons hadden ingeleverd wordt het tijd voor afscheidsfoto’s en heel veel handen schudden. Dit was echt hun allerlaatste schooldag op Concordia. Wat hoop ik op een goede en gezonde toekomst voor hun allemaal.

Thuis is mijn hoofd echt te zwaar voor mijn schouders en duik ik meteen mijn bed in om er een uur later weer uit te zweten. Denk er nog even over om rondom bank te blijven hangen maar het vooruitzicht op Nasi Goreng van Rob en Ann is te aantrekkelijk.

7-12

We bedenken, nadat we de hele ochtend bezoek hebben gehad, dat we het wel verdiend hadden om een keer aan het zwembad te gaan liggen. Na 5 minuten is het stik bewolkt, zwaar benauwd en ik val in een diepe slaap, mijn lijf staat nog steeds op slaapstand.

Thuis koken we hutspot voor een heel weeshuis en ja, het kan dus nog warmer. Mwinyi eet mee en de Askari krijg ook nog een bordje. Grappig maar hutspot valt altijd in de smaak bij de Kenianen, buiten het feit dat het een gratis maaltijd is natuurlijk.

Ik ga een rondje bellen bij het zwembad, dat lijkt momenteel de enige plek te zijn waar nog een zuchtje wind staat. Daarna douchen en recht onder de fan zitten. Wil nog even met een vriend op stap en graag met een onbezweet hoofd……mission impossible for sure.

8-12

De ochtend en begin van de middag brengen we door op school, geven het klusteam nog wat nieuwe opdrachten en nemen een kijkje bij de timmerman die de eerste tafel klaar heeft. Het ziet er goed uit, ongelofelijk dat ze met zo weinig en slecht gereedschap zo’n degelijk, net bureau in elkaar kunnen zetten. We zijn benieuwd naar de stoelen die hij volgende week een aantal klaar beloofd te hebben.

We rijden door naar Bombolulu workshop om nog een bestelling beercoolers door te geven voor Antoinette. Ik hoop maar dat we in Nederland een warme zomer krijgen zodat we ze maar vaak kunnen gebruiken.

In de auto besluiten we dat het een goed moment is om even met onze voetjes in het zand te gaan zitten. We halen Annemarie op en rijden naar Cobacabbana ( of Cobbacabana daar zijn ze zelf ook nog niet helemaal uit ). Even relaxen op een van de mooiste plekjes op aarde.

Om 10 uur zijn we allemaal uitgekakt en probeer ik maar eens echt op tijd naar bed te gaan. Ik slaap tot 12 uur, daarna zie ik alle hoeken van het bed, probeer het nog ondersteboven, voeten op mijn kussen maar het gaat 'm niet worden. Wakker tot 3 uur, slapen tot 5, wakker tot 6 en eruit om 7.30 uur. Ik vind het wel een soort van vreemd dat je je met zo weinig slaap toch gewoon fit kan voelen. Must get a lot of positive energy from Kenya.

  • 09 December 2012 - 20:45

    Aura:

    Wat kun je toch ongelofelijk leuke reisverslagen maken!! super!! xxx

  • 10 December 2012 - 01:10

    Ineke:

    petje af voor dit mooie verslag!! leuke foto's! goed werk!
    en John kan het niet laten hè!! liefs voor jullie!!

  • 10 December 2012 - 09:32

    Antoinette:

    Wat heb je weer goed je best gedaan , leuk verslag en super mooie foto,s .

    we gaan de bierkoelers zeker gebruiken, ( al is het nu bij de houtkachel )
    Nog een hele fijne tijd en we kijken uit naar je volgende verslag en foto,s xxx

  • 10 December 2012 - 11:26

    Mies Panjoel:

    mooi humorvolle reisverslagen.geniet er telkens van.foto's zijn top.al veel werk verzet zo te lezen.ga zo door.
    !!!!nog veel werkplzier.

  • 10 December 2012 - 14:27

    Chantal:

    Weer veel werk verzet!
    Super foto's xxx

  • 10 December 2012 - 21:18

    Margriet Van Lierop:

    Geweldig om je verhalen te lezen.
    Veel plezier a.s. woensdag.
    Wens je mams maar proficiat!

    xx je xo-maatje

  • 12 December 2012 - 11:39

    Mies Panjoel:

    ANS GEFELICITEERD!!!!!!!!

  • 12 December 2012 - 22:46

    Ad En Jan Lavrijsen:

    Hallo Ans
    Van harte gefeliciteerd met je 70ste verjaardag. We hebben ook via smsjes deze felicitatie overgebracht maar we weten niet of jullie je eigen mobieltjes bijhebben, vandaar deze reactie.
    Maak er een fijn feestje van.
    Ook de groetjes aan John en ons Daan.
    Ad en Jan

  • 14 December 2012 - 15:13

    Britt :

    Heey Danielle,

    Wat een leuk verslag zeg, en onvoorstelbaar hoe blij sommige kinderen zijn (op die foto's) omdat ze een pen krijgen!!
    Werkse nog en vooral genieten hè!

    X Britt

  • 23 Januari 2013 - 08:35

    Sint En Piet Reeshof:

    Hallo,

    Wat leuk om te lezen wat jullie met onze donatie hebben gedaan!
    Vanaf november 2012 zijn ook wij te vinden op facebook en twitter!!
    Misschien leuk om een kijkje te nemen om te zien waar jullie donatie vandaan komt.
    Binnenkort openen wij ook een eigen website.

    Hartelijke groet,

    Regelpiet Tilly, namens Sint en Piet Reeshof

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Kenia 2012

Kenia

Recente Reisverslagen:

27 December 2012

Kenia 17 - 24 december

19 December 2012

Kenia 9 - 16 december

09 December 2012

Kenia 4 t/m 8 december

07 December 2012

Sponsorloop Walewyc Vmbo

04 December 2012

Kenia 30 november t/m 3 december
Danielle

Actief sinds 15 Sept. 2006
Verslag gelezen: 934
Totaal aantal bezoekers 134139

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 December 2017

Kenia 2017

08 Mei 2015 - 20 Juli 2015

KENIA 2015

21 November 2014 - 08 December 2014

Kenia 2014

10 November 2013 - 10 November 2013

Kenia 2013

25 November 2012 - 24 December 2012

Kenia 2012

10 Oktober 2006 - 14 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: