Nog maar 10 dagen te gaan helaas - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Nog maar 10 dagen te gaan helaas - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Nog maar 10 dagen te gaan helaas

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

03 Januari 2007 | Kenia, Mombassa

Hoi lieve mensen in Nederland, als eerste wil ik jullie allemaal een Super 2007 toewensen met heel veel geluk maar vooral gezondheid.

Vandaag heb ik weer even tijd om een bericht te schrijven. Helaas is het nieuwe jaar niet voor iedereen goed begonnen. John's beste vriend Dan heeft op oudjaars dag zijn enige kind verloren aan longontsteking. Dan heeft ons heel goed geholpen met de aanschaf van de generator en het aansluiten van de bekabeling destijds. Vandaag wordt het jongetje begraven, hij is drie jaar oud geworden. Omdat John natuurlijk daar moest zijn heb ik deze dag maar genomen om nog een verhaal op internet te schrijven en wat foto's te plaatsen.

Het zijn wat rare weken geweest zo met de feestdagen maar tussendoor hebben we gelukkig nog heel wat zaken kunnen regelen. We zijn inmiddels begonnen met het maken van onze eigen schooluniformen. Maandag gaat de school weer open en dan kopen de meeste kinderen een nieuw uniform dus vandaar dat we moesten zorgen dat er in elk geval een voorraadje is.

Kerst was wel erg leuk. Eerste kerstdag heeft John en zijn familie bij ons gegeten en tweede kerstdag hebben we bij Rob en Annemarie fried turkey gegeten samen met hun vrienden, kinderen en een stuk of veertien vrienden van de oudste zoon. Rob heeft zelf een constructie gemaakt waarmee hij buiten in de tuin een kalkoen in een pan olie kan laten zakken en natuurlijk ook weer omhoog kan halen. Nou moet zeggen dat het echt super lekker was. Ideetje voor de zomer in Nederland in plaats van een BBQ.

Verder hebben we ook nog heel wat spullen gekocht voor school. Nieuwe steunpilaren voor het afdak van de kantine. Metalen deze keer. De houten balken die we bij de constructie gebruikt hebben waren vanaf de grond al helemaal opgevreten door insecten ondaks dat ze met insectenwerende verf behandeld waren. Op die dag hebben we prive ook nog vier nieuwe banden( de banden gaan hier ongeveer twee maanden mee )voor onze matatu's gekocht en 2 watercontainers, 17 prullenbakken met deksels, 3 bezems, ragebol op steel, 5 handvegers met blik, nog wat andere schoonmaak artikelen, een wastobbe en 2 grote drums ( oude olie- of chemisch afvalvaten ) die we als prullenbakken op het schoolterrein gaan gebruiken. Toen we later een pick-up gingen zoeken die al onze spullen naar school moest brengen werden we aangesproken door een taxichauffeur die beweerde dat hij alle dingen wel in zijn personenauto kon laden. Wij hadden er weinig vertrouwen in maar goed als hij het zegt. De 6 meter lange metalen buizen werden op het dak gebonden met een hele kleine rode veter aan het uiteinde, ja dat mag hier allemaal. Verder werd inderdaad alles in de wagen gepropt met ons erbij en zo zijn we naar school gereden, half stikkend van de lucht die uit de gebruikte vaten kwam en onder een op instorten staand autodak. Maar goed hier doen ze niet zo moeilijk. Gister vertelde iemand me dat ie iemand had zien rijden in de stromende regen met in zijn hand de afgebroken ruitenwisser van zijn auto waar hij nu zelf met zijn hand uit het raam de voorruit mee schoonveegde ??? De raarste dingen gebeuren hier echt.

Ook oud en nieuw was erg speciaal. Vuurwerk onder de palmbomen en het is hier natuurlijk ook al twee uur eerder twaalf uur als in Nederland en dat is ook wel erg bijzonder.

Inmiddels zijn mijn ouders en tante mies weer naar Nederland vertrokken. Het gaat echt veel te snel hier.

Maandag gaat de school weer open na een maand vakantie dus ik ga het volgende week nog erg druk krijgen om zoveel mogelijk zaken af te ronden. Op donderdag houden we een cleaning day waar we samen met alle kinderen het schoolterrein gaan opruimen.
Zelf hebben we de staffroom al onder handen genomen. We zijn ongeveer de hele dag bezig geweest om oud papier naar buiten te slepen en te verbranden. Jemig wat zijn die Kenianen smerig zeg. Hoop dat ze nu door hebben dat ze het goede voorbeeld moeten geven aan de leerlingen. Als je altijd alles maar op de grond gooit blijft het ook een zooitje en afval ( voornamelijk plastic op de grond ) is een broeinest voor de malariamug dus een opgeruimd schoolterrein is erg belangrijk voor de gezondheid van de kinderen. Ik hoop dat ze dat nog ooit leren.

Onze plantjes groeien ook al heel goed en we kunnen ze volgende week gaan uitplanten. Ben er alleen niet meer zo dol op om tussen de struiken te gaan lopen nu ze me verteld hebben dat het er stikt van de slangen.

Denk niet dat het er nog van komt om nog een ander nieuw bericht te sturen want ik denk dat ik volgende week erg druk ga zijn. Kan het me haast niet voorstellen, maar ik denk dat het volgende bericht vanuit Nederland zal zijn. Wordt echt misselijk bij de gedachte dat ik alweer naar huis moet. Zal erg heimwee krijgen naar dit land en alle mensen hier.

• 03 Januari 2007 - 13:03

Isabella Bakkers:

Daantje,

Veel plezier met je voorlopig laatste dagen in Kenia. Geniet ervan zodat je de geuren en kleuren in Nederland nog zo lang mogelijk kunt ruiken en zien. Ook alvast sterkte met het afscheid nemen van 'jouw' kindjes. Als je terug bent dan bel ik je zodat we wat kunnen afspreken.

Liefs en tot gauw,
    Isabella

• 04 Januari 2007 - 02:42

Chantal:

Hey moppie, goed om te zien en te horen dat de afvalcontainers er zijn. Een beter milieu.....
    Weer geweldige foto's en wat zien je boys er goed uit.
    Nou ik zal wel blij zijn als je weer terug bent. Geniet nog ff en werkse.
    Xxx

• 04 Januari 2007 - 12:49

Lianne En Rob:

We kunnen ons heel goed voor stellen dat je er tegen op ziet om terug te komen.En dan maar hopen dat je voldoende energie hebt opgedaan,van al die fijne dingen met de kinderen en je vrienden,om er weer tegen te kunnen.
    Rob en Lianne wensen jou een goede vlucht toe,en tot dan,groetjes

• 05 Januari 2007 - 12:11

Karien Bayens:

hallo Daniëlle,
    Bedankt dat ik mocht mee genieten van je verhalen.
    Het zal tegenvallen om weer in het koude Nederland terug te keren.
    Ik wens je, jullie veel succes met jullie activiteiten daar.Waarschijnlijk ben je nu al weer de volgende reis aan het voorbereiden.
    Tot ziens.
    Karien

• 14 Juni 2007 - 19:46

Victor:

Mooie Fotos en hoop dat jullie een boel kunnen doen voor de bevolking.
    als ik er weer eens ben kom ik Zeker Langs. Ps Kusje aan Yessy

• 14 Juni 2007 - 19:49

Yessy:

als je victor ziet kus terug en mooie rondleiding

• 14 Juni 2007 - 23:12

Yessy :

victor is een liefhebber van kenya

• 14 Juni 2007 - 23:26

Victor:

ja wie is Victor.Victor is iemand die al veel met africa heeft gedaan en veel heeft gezien.
    maar is ook iemand die vandaag een hele leuke vrouw heeft ontmoet. en ja dat is Yessy.zal haar verder niet in verlegenhijd brengen maar ze is echt leuk.
    mensen die dit lezen, steun Kenia is een erg mooi land en deze mensen hebben het beste met de lokale bevolking voor en zal iedereen beloven die deze site bezoeken om zeer gouw daar te gaan kijken en later horen hoe ver ze zijn gevordert met hun projekt.

Groeten Victor