Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

21 December 2006 | Kenia, Mombassa

En dat terwijl ik hier niet bepaald een kerstgevoel krijg bij deze temperaturen. Het is ook erg vreemd om alle kunst kerstbomen hier te zien staan. Je bent zo met andere dingen bezig hier dat je eigenlijk niet eens beseft welke dag het is, laat staan kerst.

Inmiddels zijn mijn ouders en tante mies ook gearriveerd en slapen we gezellig met zijn allen in mijn appartement. Ons mam en tante mies in bed, mijn vader op de bank en ik op de grond op een matrasje. Vorige week zijn we op school verder gegaan met het nursery bed. We hebben tomaten, paprika en aubergine geplant en de plantjes beginnen al goed te groeien. Gisteren hebben we een afdak boven het nursery bed gemaakt anders verbrandt alles in de hete zon. Fijn dat de brandnetels hier ook zo goed groeien. Ons pap en ik hebben een halve dag met prikkende handen en benen rond gelopen. Verder was het vorige week weer dramatisch wat mijn matatu betreft. De Kenya Police had nu opeens besloten dat er geen muzieksysteem in de matatu mag zitten dus zijn ze maar weer eens een dagje busjes gaan arresteren. Voor degenen die Kenya kennen, er rijdt geen matatu zonder keiharde muziek rond en eigenlijk hoort dit ook echt bij Afrika. Na arrestatie werden je sleutels afgenomen en de matatu naar het politie bureau gebracht. Hier hebben ze de cd-speler, de cd wisselaar en alle speakers verwijderd, zogenaamd om ze te vernietigen ja,ja...het is bijna kerst volgens mij hebben ze gewoon geld nodig. De chauffeurs die zelf nog probeerden wat van hun apparatuur te redden alvorens de politie het eruit kwam slopen werden daarna zonder pardon in de cel gesmeten. Drie dagen heeft John doorgebracht op verschillende policestations waarna we na het betalen van 7000 shilling boete de bus weer mee mochten nemen zonder musicsystem. Dit betekent wel dat er per busje vier personen, drie dagen lang geen geld verdienen omdat er niet gereden kon worden. Aardig hè, zo net voor de kerst, kan hier echt slecht tegen. De eerstvolgende werkdag krijgt mijn chauffeur Saidi een ongeluk en ligt de hele schuifdeur eruit. Gaat lekker, weer een dag geen geld. Deze week hebben alle matatu mensen besloten te gaan staken omdat ze het gedrag van de politie hier beu zijn. De matatu's die toch besloten te gaan rijden werden door de protesterende mensen overmeesterd en in de brand gestoken.

Deze week zijn we druk bezig met het opstarten van het naaiatelier. Niekske, morgen gaan we de machine kopen en alle materialen die we nodig hebben voor het maken van eigen schooluniformen. We hebben het nodige vooronderzoek gedaan, winkel in winkel uit voor de laagste prijzen maar we zijn er zeker van dat dit project weer geld kan opbrengen voor school. En de kinderen kunnen hun uniform stukken goedkoper verkrijgen op deze manier.

Verder hebben we nog een bezoek gebracht aan het Calvary Zion Childrens home. Heb ook al jouw spullen hier achter gelaten Chantal en hun dank was zeer groot. Het was weer een indrukwekkend bezoek voor iedereen. Zeker toen John ( mijn held ) weer eens met alle kinderen ging zingen. Het is zo geweldig om te zien hoe hij straalt als ie met kinderen bezig is en ze zijn ook allemaal dol op hem. Ik ben super trots dat we een leraar zoals hij bij ons op school hebben.

Ik wil jullie nogmaals hele fijne feestdagen toewensen. Vind het maar niks dat het al bijna nieuwjaar is. Het begint al echt af te tellen voor mij en ik ben nog helemaal niet klaar hier en heb ook nog geen zin om naar huis te komen.

  • 21 December 2006 - 17:02

    Rick:

    Dobry Vyecher Sestronka,
    Eerst ons pa met z'n knar in de Waalwijker vorige week. En vandaag een stuk over de Kerstsponsorloop in de Maasroute waarin "Danielle waakt over haar leerlingen als een ware kloek over haar kuikens" gedrukt staat ;-)

    Ik hoop dat de staking wat uithaalt. Achterlijke corrupte troep daar.

    Hier is verder alles goed.

    Cheers!

    Broertje

  • 21 December 2006 - 19:36

    Tantad:

    Hoi Daniëlle,

    We lezen dat je veel goeds doet daar in Kenia. Je bent bijna een echte moederke Theresa (en dan bedoelen we niet tante Theresia). Zet door, je maakt een verschil.

    Ik wens jou en de rest van de familie hele fijne feestdagen. Daan, nog veel succes de komende tijd.

    Tot ziens,tantad

  • 21 December 2006 - 19:51

    Chantal:

    Salama, "t doet weer goed om je bericht te lezen en de foto's te zien."Ben stikjaloers", maar dat weet je wel. Moppie hele fijne kerstdagen, ondanks dat het kerstgevoel ver te zoeken is. Gelukkig Nieuwjaar hoef ik niet te zeggen want dat kom ik gewoon persoonlijk doen....,ja, was het maar waar, het gaat niet lukken volgens mij. Dan kom ik gewoon op 14 Januari en dan moet je wel langer blijven.
    Wasalimie aan iedereen en een hele dikke kus.

  • 21 December 2006 - 21:36

    Mari En Bep:

    Leuk om te lezen hoe het daar gaat. Wij wensen jullie allemaal fijne feestdagen en tot volgend jaar.

  • 23 December 2006 - 13:10

    Joyce Brekelmans:

    Hoi Daan,

    Ik kan me nu voorstellen hoe het jou vergaan is tijdens de aanloop van je reis..... Ik heb je meerdere keren willen mailen maar er gewoon de tijd niet voor gevonden. Ik vond het zo attent van je dat je aan je ouders doorgegeven had mij de groeten te doen, super. Ik wil jou ook hele fijne dagen wensen samen met je ouders en je Keniaanse familie. Veel liefs Joyce

  • 24 December 2006 - 19:24

    Angela:

    He Daantje,

    Op kerstavond wens ik jou hele goeie kerstdagen. Neem d'r een lekker borreltje op. Dan doen wij dat ook. Geniet van iedere minuut.

    liefs, Angela

  • 24 Oktober 2007 - 12:56

    Nicky,kenya:

    gud keep it up

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Danielle

Actief sinds 15 Sept. 2006
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 134080

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 December 2017

Kenia 2017

08 Mei 2015 - 20 Juli 2015

KENIA 2015

21 November 2014 - 08 December 2014

Kenia 2014

10 November 2013 - 10 November 2013

Kenia 2013

25 November 2012 - 24 December 2012

Kenia 2012

10 Oktober 2006 - 14 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: