Onrust in Kenya - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Onrust in Kenya - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Onrust in Kenya

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

06 Januari 2008 | Nederland, Waalwijk

Lieve allemaal,

Zoals jullie wellicht allemaal op het nieuws hebben kunnen zien is de situatie in Kenia na de verkiezingen op 27 december ontzettend uit de hand gelopen.

Op TV werd er bericht dat het geweld zich voornamelijk voor afspeelde in Kisumu, Eldoret en Nairobi maar helaas was het in Mombasa ook verschrikkelijk en waren onze mensen daar ook niet echt veilig. Ook in Mishomoroni waar John woont was de onrust heel erg en waren mensen van de Kikuyu stam, waarvan John ook deel uitmaakt, hun leven niet zeker er er zijn minimaal 5 doden gevallen. In de nacht van zondag 30 december is John met zijn zwangere vrouw en dochter het huis uit gevlucht en in de bossen gaan slapen. Relsschoppers dreigden alle huizen van Kikuyu's in Mishomoroni te plunderen en ze daarna in brand te steken. Ze zouden deur aan deur komen zoeken naar Kikuyu mensen. Op oudjaarsdag werd de situatie zo erg dat John is ondergedoken op het politiebureau, zijn vrouw en esther bij zijn schoonouders achterlatend. Zijn schoonouders zijn van een andere stam en werden daardor betrekkelijk met rust gelaten.

Veel mensen zochten hun veiligheid op het politiebureau, niemand durfde meer over straat. Auto's werden in brand gestoken en overal werden winkeltjes en huizen geplunderd en in de fik gestoken.
Complete benzinestation's werden door plunderaars van hun plek getrokken zodat ze petrol konden stelen voor hun verdere plunderactiviteiten. Onze matatu's en vele anderen waren al voor de verkiezingen op het politiebureau geparkeerd uit voorzorg. Alle vrouwen met baby's sliepen 's-nachts in de busjes, de anderen buiten op de parkeerplaats.

Omdat er verder geen transporten meer naar Mombasa komen vanuit Nairobi zijn de levensmiddelen in korte tijd enorm duur geworden. Voor een liter petrol betaalde je twee weken geleden 50 shilling, nu 200. Voor een pak maismeel betaalde je eerst zo'n 40 shilling nu 100 of 150 shilling.

Wij hebben ons hier in Nederland naturlijk verschrikkelijk zorgen gemaakt om iedereen die we daar kennen. In de wereld van mobile telefoons kun je tegenwoordig makkelijk contact houden met mensen, maar aan de andere kant is het ook heel frustrerend om met iemand te praten waarvan je niet weet of hij veilig de nacht doorkomt. Op een gegeven moment belde ik John en toen was hij overdag even terug naar zijn huis gegaan om te kijken of het er nog stond. Overdag was het iets rustiger als 's-nachts, alhoewel alle mensen binnen bleven en er niemand op straat te zien was. Mensen waren gewoon te bang om naar buiten te gaan. Toen hij binnen was brak er op straat weer een rel uit ondanks alle politie die er op de been was. John zat weggedoken onder zijn "vensterbank" verslag te doen van heel het gebeuren, terwijl ik hier niks kan doen om te helpen, heel erg.

Gelukkig is het na een paar dagen allemaal een beetje geluwd en John slaapt sinds twee dagen weer thuis.
Mama en esther nog niet want de situatie kan zo weer omslaan. Mensen zijn het vechten moe maar zolang er in de regering nog niks wordt opgelost en de president en de oppositie niet met elkaar willen praten, kan het zo weer veranderen.

Nicky van de shop heeft vandaag de winkel weer opengedaan en vertelde met dat mensen weer verder willen met het gewone leven. Helaas is er in een week tijd wel veel vernield en zal het niet voor iedereen simpel zijn om de draad weer op te pakken. Buiten het feit dat het voor de economie in Kenia ook niet veel goeds heeft veroorzaakt.

Onze school staat er gelukkig nog en ook de geiten waren nog springlevend. De school zal op 14 januari weer opengaan als alles goed is. De opening is nu een week uitgesteld vanwege de situatie.

We hopen in elk geval dat het rustig blijft en geen onnodige doden meer zullen vallen.

Liefs Danielle

• 07 Januari 2008 - 10:11

Bea :

Hoi daan,
    Wat een vreselijke berichten over kenya. Ik heb de afgelopen dagen vaak aan jouw gedacht. Ik wist namelijk niet dat je al weer terug was. Ben blij dat Jhon het goed maakt. Hopelijk wordt het snel weer echt rustig in Kenya en kan iedereen snel weer veilig over straat.

• 23 Januari 2008 - 16:34

Marianne Van Nieuwst:

Hallo Danielle
    Vanuit Waalwijk, waar ik dichtbij je ouders woon en jullie sponser,zijn uiteraard onze gedachten vaak bij jullie geweest. Fijn dat de school weer open is. Hopelijk met een veilig gevoel. Zelf zit ik ook in onderwijs. Ben n.l kleuterleerkracht. Sterkte en tot mails.
    Gr. Marianne van Nieuwstadt Waalwijk

• 13 Maart 2008 - 09:33

School:

op school hebben we het over kenia

• 13 Maart 2008 - 16:43

Romeroschool:

morgen is het zover het is romerodag

• 26 Maart 2008 - 14:21

Manon:

hallo daniele
    alles goed?
    het was leuk dat thema met romerodag van kenia
    we hebben een paar duizend euro ermee op gehaald vooor kenia

groetjes manon