This is Kenya - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu This is Kenya - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

This is Kenya

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

09 December 2009 | Kenia, Mombassa

Hoi Allemaal,

Iedereen zal wel denken waar blijven de berichten van Daan en de Familie maar ondanks de goede voornemens om het dit keer rustig aan te doen in Kenya, lijkt het wel of het elke keer drukker wordt voor ons.

De eerste week hebben we vooral doorgebracht met vergaderen met alle betrokken op school, wij de hoofdmeester, John, de voorzitter van het oudercommittee en Nick die de verantwoording had voor de uniformen shop.Zoals gewoonlijk stuit je tijdens het eerste bezoek aan school altijd op een aantal zaken waar wij niet helemaal tevreden over zijn. Voordat we met nieuwe projecten wilden starten, wilden we er in elk geval eerst voor zorgen dat alles uitgesproken is zodat we een goede start konden maken. Ook wij leren nog steeds bij ookal weten we al lang dat zaken hier een andere aanpak vereisen dan in Nederland.

Verder zijn we druk geweest met het regelen van de container, die sinds afgelopen maandag in de haven van Mombasa ligt. Zoals gewoonlijk verlopen de dingen hier weer niet op rolletjes. Ten eerste heeft de container behoorlijk wat vertraging opgelopen omdat deze moest worden overgeladen in Salala waar hij dus meer als een week heeft gelegen. Verder zitten we nog steeds te wachten op een exemption code te wachten die de Kenya Revenue Authority ( KRA ) moet vrijgreven. Omdat we van de treasury department van de keniaanse overheid een exemption brief hebben gekregen betekent dit dat de afdeling treasury de kosten voor invoerrechten en btw moet betalen aan de KRA. Natuurlijk wordt dit niet meteen geregeld dus wachten we al 3 weken !!!! Maar....this is kenya wordt me van alle kanten toegeroepen.Ja dat weten we zo onderhand ook wel, maar dat wil niet zeggen dat je er niet gefrustreerd van raakt roep ik voortaan maar gewoon terug.( Zeker als je de boot met je eigen container vanuit het Hotel voorbij hebt zien varen ) Voordat we de code krijgen kan de container niet worden uitgeklaard, dus laten we hopen dat dit zo snel mogelijk geregeld wordt. Gezien onze tijd hier ook begint te korten en we toch echt alle spullen zelf willen verdelen.

Op school hebben zijn we afgelopen maandag gestart met de constructie voor de opslag van een watertank, renovatie van het kippenhok ( insecten zijn hier dol op hout dus na een paar jaar moet dat echt vervangen worden ), 100 schoolbanken, en het aansmeren van de keuken vloer in de kantine en het maken van een ondergond waarop de container straks kan worden geplaatst. Het plan is de container te gaan gebruiken als voedsel opslag. Dit gebeurd nu in een van de klas lokalen maar dat is natuurlijk jammer van de ruimte en daarbij is deze ruimte niet bepaald rat vrij zullen we maar zeggen. In de container ligt het voedsel wat school krijgt aangeboden door het WFP
veel beter en tevens kunnen we het klaslokaal gewoon weer in gebruik nemen voor het geven van lessen.

Met iedereen gaat het verder goed hier al moet ik zeggen dat we allemaal behoorlijk last hebben van de temperatuur. Zelfs de kenianen klagen maar ook zelf heb ik het idee dat het veel warmer is als andere jaren rond deze tijd. In de auto gaf de thermometer vanmorgen 38 graden aan, geen wind en een hoge luchtvochtigheid. Sloopt je wel hoor, je hebt 's-middags echt al het gevoel dat je er een hele dag hard sjouwen op hebt zitten.

• 09 December 2009 - 11:28

Lianne En Rob:

Ja zo gaat dat in de vreemde. Maar volhouden en zeggen dat het hun siert als ze meewerken...
    Hier alleen maar regen en ca 8 graden!!! Vergeet je zelf niet en neem af en tot een duik in de zee.
    Gr aan allen en tot hoors

• 09 December 2009 - 12:20

Fam Van Bon:

He Daan en fam!
    Fijn weer te lezen hoe het jullie vergaat. Inderdaad hadden we al een paar keer gekeken op de mail, maar begrijpen natuurlijk dat je het weer niet rustig aan kunt doen :-)
    Nog veel succes met het mooie werk daar en neem smiddags maar lekker veel rust...
    Dikke kus en tot gauw,
    Edwin Juanita Minke & Mette

• 09 December 2009 - 22:03

Ineke En Henny:

hoi daan en fam.
    het is te hopen dat jullie de container op tijd krijgen aangeleverd..zou toch jammer zijn als jullie de ingezamelde spullen niet zelf kunnen verdelen.wat n hitte zeg, 38 gr..maar het nat wordt goed aangeleverd. toch niet alleen cola toch? nog een goeie tijd, zowel productief als ontspannend, groeten voor jullie harde werkers. en oja John en Ans wij hebben het heel goed gehad, iets minder warm: 30 gr met n windje..mooi eiland!
    groeten van Henny en Ineke

• 10 December 2009 - 17:05

Theo &Antoinette:

Na al het werk dat jullie er aan gehad hebben hopen wij dat alles op tijd is. en het zelf nog uit kunnen delen .geniet er nog van gr Theo & Antoinette

• 11 December 2009 - 18:53

Ineke En Henny:

hallo Ans, ja dit bericht is alleen voor jou! Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag (de 12e)maak er n gezellige dag van, wij nemen er hier eentje op jouw gezondheid! Proost! Nog vele jaren!veel liefs van Henny en Ineke

• 14 December 2009 - 22:32

Sanne:

Hej Daan,

Leuk reisverslag! Wat een gedoe allemaal met die container zeg... Wordt je ook niet vrolijk van! Hopelijk wordt hij snel vrij gegeven, zodat je de spullen zelf kan verdelen.

Succes en geniet ook van de dingen die jullie al wel met goed resultaat voor elkaar hebben gekregen!
    Knap werk...

Tot volgende week!