Mwalimu for counciller - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Mwalimu for counciller - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Mwalimu for counciller

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

18 November 2007 | Kenia, Mombassa

Hoi iedereen in het koude Europa,

We hebben weer een druk weekje acter de rug. Allereerst zijn de dames, mama, tante en nichtje maandag avond terug gekomen van hun safari, vol met verhalen...ze hebben hte geweldig gehad.

Dinsdag wilden we hun gelijk meenemen naar school, samen met nog twee nederlanders die bij Annemarie en Rob logeerden. We hadden een duidelijk afspraak gemaakt over de tijd dat mijn Matatu ons zou komen halen ( twee uur vroeger als dat we echt wilden vertrekken ) maar zoals het gaat hier met Kenya time waren ze natuurlijk weer twee uur te laat en vertelde de chauffeur toen ze aankwamen dat de remmen het niet deden dus lek het ons niet echt handig om in te stappen. Uiteindelijk is Pa met de gasten van Annemarie en Rob naar school gegaan met de gewone auto en ben ik met de dames gaan wandelen.

De verkiezings campagnes zij volop aan de gang hier. Je kunt geen TV aanzetten of het gaat over politiek. Eind december wordt de president gekozen, maar deze week heeft de nominatie ronde voor de counciller plaatsgevonden. Mwalimu John ( leraar John ) kent heel veel mensen in zijn dorp en het gebied rondom school en de mensen vinden dat wij samen heel veel goede dingen hebben gerealiseerd op de Concordia School. Daarom stonden ze een paar weken geleden met een hele groep bij zijn huis waarom hij niet wilde proberen de nieuwe counciller te worden van Mishomoroni. John wilde het wel een kans geven en is op het allerlaatste nippertje begonnen met zijn campagne. Als counciller krijg je een salaris van de overheid en een bepaald budget waarmee je bepaalde dingen in je eigen " ward " kunt doen, bijvoorbeeld de aanleg van wegen, speelplaats voor kinderen etc. De vorige counciller Ben heeft zich niet erg geliefd gemaakt omdat hij het grootste gedeelte van het budget waarschijnlijk in eigen zak heeft laten verdwijnen, helaas blijft corruptie hier nog aan de orde van de dag. Mwalimu bleek al snel erg populair onder zijn mensen en we konden niet meer door het dorp rijden zonder aan alle kanten aangeklampt te worden door gillende mensen......Counciller, Mwalimu, Counciller !!!

Woensdagavond zijn we met John campagne gaan voeren. Voor hem werkt het natuurlijk in het voordeel als wij als blanke mensen de moeite nemen om met hem op promotie tour te gaan. Nadat we met de auto en een matatu in de bush waren afgedaald ( lonneke en ik hebben met ons ogen dicht in de matatu gezeten omdat we zeker wisten dat ons laatste uur geslagen had omdat we zo het ravijn in leken te storten ) stond er een hele grote groep mannen, vrouwen en kinderen op ons te wachten, erg indrukwekkend. Nadat verschillende mensen een praatje hadden gehouden in het swahili was John aan de beurt om zijn verhaal te doen en te vragen naar de behoefte van de mensen. Eigenlijk zijn het in onze ogen zulke simpele dingen maar zij zouden erg gelukkig zijn met een dispensary ( medische post, een borehole voor water en een voetbal/sportveld voor de jeugd zodat ze zichzelf kunnen vermaken en niet uit verveling drugs gaan roken.

Daarna heb ik nog een promotiepraatje gehouden voor John, dat we achter hem staan en dat we het vooral heel belangrijk vinden dat hij geen empty promises doet, maar probeert waar te maken wat hij beloofd. Natuurlijk blijft het moeilijk het iedereen naar de zin te maken maar het is vooral belangrijk dat je je inzet voor mensen en niet alleen denkt aan het vullen van je eigen portemonnaie zodra je tot counciller verkozen bent.

Donderdag zijn we naar de stad gegaag omdat Lonneke de eerste keer in Mombasa is en natuurlijk ook zoveel mogelijk wil zien. Als eerste heb ik ze meegenomen naar de vleesmarkt waar je echt niet langer als een minuut kunnen binnen blijven ( langer kun je je adem niet inhouden ) anders moet je kotsen. Al het vlees + ingewanden hangt daar zonder koeling en van hygiene hebben ze ook nog nooit gehoord, bah. Verder zijn we nog even naar Ford Jesus gegaan en daarna inkopen gaan doen omdat we op vrijdag voor alle examen candidaten wilden koken als soort van afscheidsfeestje. We hebben toch maar besloten spaghetti te maken omdat pannekoeken wel erg ingewikkeld zou worden voor 150 kinderen.

Vrijdag zij we al vroeg naar school vertrokken samen met Joris en Angela uit Drunen. De dames hadden dit kersverse echtpaar op safari ontmoet en ze wilde ook graag de school komen bekijken. Op één houtvuur en een kleien jikho zijn we gaan koken. Na een paar uur waren we helemaal uitgerookt en roken we net als een Masai die de hele dag om zijn houtvuur heeft gezeten. Met zijn allen hebben we het eten en juice uitgedeeld en de kinderen vonden het geweldig. Na een geweldige middag die werd afgesloten door een optreden van Herman en zijn band zijn we met zijn allen terug gegaan naar het hotel waar het wachten was op de uitslag van de nominatie ronde van John. Alle Partijen hebben een paar kanditaten waarvan er per partij een genomineerde meegaat in de uiteindelijk verkiezingen. De genomineerde van de partij die met de verkiezingen wordt gekozen wordt uiteindelijk de counciller.
Om tien uur kwam John hier aan, helemaal door het dolle...hij is officieel genomineerd met meer dan 500 stemmen. De oude counciller Ben was tweede met 212 stemmen en de andere hadden maar een paar stemmen dus het was een hele ruime overwinning.....SUPER. We hebben meteen een dubbele fanta voor hem besteld.

• 18 November 2007 - 09:25

Hans En Karina...:

Te gek doe de felicitatie,s aan john!!!!Kunen we niet allemaal komen stemmen???Dan zijn zo de wegen na de school zonder putten en gaten!!!!
    Wanner krijgen de kinderen hun uitslag van hun examenes???
    Ben vreselijk niuwsgierig hoeveel kids het hebben gehaalt....en hoe hoog de score was en is???
    Blijf maar even weg hier want koud is het vreselijk...heel veel liefs en knufs voor iedereen hans en karina.

• 19 November 2007 - 08:39

Bea Van Berge Henego:

Hoi Daan,
    Wat leuk toch altijd om te lezen hoe jij je inzet voor de school. Zal een hele onderneming zijn geweest om voor 150 kinderen zo te koken. Ik hoop dat John het ver schopt in de verkiezingen. Zal dan voor jullie misschien ook weer wat makkelijker zijn om dingen voor elkaar te krijgen.
    Het zal al een hele verbetering zijn als hij iets aan de wegen enzo kan doen. Wens hem maar succes.
    groetjes Bea

• 19 November 2007 - 10:14

Waspik Locals:

Hallo luitjes,

Fantastische berichten, vooral voor John. Wens hem heel veel succes !!!

Geniet nog van de tijd daar en wees voorzichtig met die matatu, want anders stuur ik Gerard Versteijen naar Kenia.

Heel veel succes nog.

Groetjes uit Waspik,
    Edwin, Juanita, Minke en ???

• 20 November 2007 - 10:31

Saida:

wauw.....

• 20 November 2007 - 13:34

Angela En Joris:

Ha Danielle,

Super bedankt voor de mooie dag op school. Het was voor ons een hele ervaring en we denken er nog met een glimlach aan terug. De foto's zullen we nog een keer doorsturen! Ze zijn echt super leuk. En we laten iedereen ook de film zien van Herman en zijn band...wie weet...!

Groetjes
    Joris en Angela

• 23 November 2007 - 09:29

Lianne & Robert:

Hallo Danielle
    Bedankt voor je verhaal,we zijn een weekend weg geweest vandaar dat je nog niks gehoord hebt.Het gaat goed he!bij jullie,zo zie je maar hoe meer energie je er in steekt,komt er vroeg of laat toch uit.Wat goed van John dat hij uitverkoren is,dat zal voor iedereen fijn zijn en waarschijnlijk meer mogelijkheden crieeren. De groetjes aan iedereen en tot hoorns.
    Lianne

• 23 November 2007 - 22:42

Anne-Sophie:

Beste Danielle,
    Misschien kan je je nog herinneren, ik heb in october benadert toen ik van een week vakantie in Kenya terug was.
    Ik hou contact met een lerares van de Bombolulu Wilwakwe School en zou een beetje hulp van je willen vragen.
    Ik ga je zo een emailtje sturen naar het emailadres "jvannooij@home.nl" met wat meer details, is dat goed? Of heb je een ander emailadres.
    Graag hoor ik van jou binnenkort.
    Verder ben ik echt onder de indruk van wat je allemaal doet in de Concordia School... Wat goed zeg!
    Groeten,
    Anne-Sophie

• 25 November 2007 - 07:43

Maarten In Nieuw Zee:

Ha die Daan, ik zie dat je weer lekker bezig bent! Een eigen vertegenwoordiger in de regering werkt natuurlijk wel lekker makkelijk!

Hier gaat alles zo zijn gangetje. net mijn broertje op bezoek gehad. Was erg gezellig. Kids gaan als een speer en het is hier nu lekker zomer aan het worden.

Groeten vanuit een zonnig Nieuw Zeeland.

Maarten

• 28 November 2007 - 20:00

Trudi En Cor Kruis.:

Hoi Danielle,

Wij waren zeer onder de indruk van jullie werkzaamheden. bij terugkomst in Nederland hebben wij uitvoerig hierover verteld en foto s laten zien.Mijn zoon is lid van de rotery in St Willebrord deze steunen namelijk verschillende projecten en wilde je uitnodigen voor een lezing daar, zal je dan nog wel een berichtje over ontvangen.