24 november - 1 december 2013 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu 24 november - 1 december 2013 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

24 november - 1 december 2013

Door: John van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

03 December 2013 | Kenia, Mombassa

Zondag 24-11-2013

Vandaag is de laatste vakantiedag voor Antoinette en Theo, Ineke en Cees al weer aangebroken. Daar moet toch even afscheid van genomen worden aan de Lookout bar in Voyager. Iedereen vraagt dan naar Daniella. Weer veel bekende mensen gezien die daar ook al jaren werken. 't Was weer erg gezellig en relaxed voor een zondag.

Maandag 25-11-2013

Om 09.30 met de taxi naar school om te kijken hoe het erbij staat.

Ze waren weer goed bezig geweest. De binnen- en buitenkant van de nieuwebouw was al gestuct. De ventilatieblokken in de ramen bijna allemaal geplaatst en in een klaslokaal werd de vloer afgesmeerd. Ook het (voor) verven was al bijna klaar.

De hoofdmeester kwam ook nog kijken. Gelijk voor de volgende dag maar een afspraak gemaakt met hem en een paar mensen van het oudercomité om alles nog eens door te lopen.

Terug langs de super en naar Annemarie om wat was op te halen. Rob had nog geen stenen voor de vijverrand maar Mwinyi had nog een adres in Bombolulu. En inderdaad bij het 2e adres lagen er nog voldoende. De maat ongeveer 36x17x14. Daarna in de buurt ook nog riversand besteld. Goed opletten of je het goede zand hebt want voor hetzelfde geld krijg je pitsand en daar kun je niet mee metselen.
Morgen zou alles geleverd worden met een lorry.

Ans was thuis gebleven want de mombasaexpress was weer gearriveerd en dan ga je liever niet ver van huis.
Ze had toch nog lekkere spaghetti gemaakt. Is weer eens wat anders dan kip.

Dinsdag 26-11-2013

De taxidriver zou het transport regelen en de controle van de stenen en zand voor de vijver van Rob en Ann. Kon natuurlijk weer niet op een lorry wat was afgesproken en dan moet er een 2e bijkomen.

Wij moesten om 10.00 op school zijn voor de afspraak met de hoofdmeester...dus ik bellen nog eens bellen. Zijn antwoord: I’am coming. Om 09.30 kwam hij aankakken en dan als een gek naar school. Maar we waren op tijd.

Twee mensen van het oudercomité waren er om 10.30 dus we hadden niet zo hoeven haasten. Na een welkomstwoord allereerst naar de nieuwbouw...Thank you and God bless you.

Maar ik had toch nog wel enkele dingen meer te melden.
Ik stelde voor om een rondje te maken rond de school. Dan zie je dat er toch onderhoud nodig is aan de gebouwen en de schoolbankjes. Ik kan me voorstellen dat het veel te lijden heeft met nog steeds ongeveer 100 kinderen in de klas.

Sommige klassen waren schoon in andere lag nog papier etc. Ook de compound was redelijk zuiver, maar het kan nog steeds beter.

De hoofdmeester heeft alle punten opgeschreven en zou deze afhankelijk van het geld dat ze krijgen van de regering laten maken.. Hij had ook nog gesproken met de buren. Zij hebben gebouwd op grond die eigenlijk bij de school hoorde. De Chief van Mombasa was geweest, maar ze zullen wel gewoon kunnen blijven zitten.
Het vervelende is dat hun “ toilet ” tegen de scheiding ligt en dan maken ze de toiletput gewoon leeg langs de omheining van de school. En dat is niet erg hygiënisch. De hoofdmeester heeft hier wel iets van gezegd....maar of dat helpt ?

Tegen de avond kwam Samson ons nogmaals bedanken voor de naaimachine en bracht ons naar Kigotho ’s apartments waar we nog spulletjes af moesten geven voor de weeskinderen van Mama Kigotho.

We bestelden wat eten in het restaurant. Maar toen dat doorkwam had Mama Kigotho, de bazin, ook eten voor ons gemaakt. Het was goed dat Ali de aannemer ook kwam. Zo ging het eten toch een heel eind op. De restjes gaan daar de nachtwaker, etc.

Woensdag 27-11-2013

Ma was al vroeg op om wat te wassen en te strijken. Als dan de stroom er weer af ligt kun je op de generator nog net de waterkoker gebruiken.
Die tijd kan ik dan gebruiken om alle verhalen op te schrijven en de boekhouding bij te houden.

Ali zou om 11.00 ons oppikken om naar de school te gaan. Hij belde even later op dat het na 13.00 zou worden....Kenya !!!!

Dan nog maar even naar Rob zijn vijver...leuk om te doen en je krijgt er de kost bij.

Donderdag 28-11-13

Al vroeg naar school met onze taxi. Het begint nu echt te korten met de bouw en onze tijd in Kenya....wat gaat het snel allemaal.

Ook waren er al enkele bomen gesnoeid zoals was afgesproken met de hoofdmeester. Sommige takken schuurden over de dakplaten en als ik zeg snoeien dan wordt er een halve boom afgehakt .

Met de hoofdmeester de bouw nagelopen en afgesproken dat we de drie klaslokalen morgen zouden overhandigen.

Om 17.30 werden we verwacht in het Tamarind, een chique restaurant, voor een borrel en hapje van de Nederlandse ambassade. Annemarie en Rob waren daar voor uitgenodigd en hadden ons ook op gegeven. Het was een zeer gemêleerd gezelschap van mensen die al jaren in Kenia wonen.
Zo komt er toch nog wat terug van mijn belastingcenten. Maar het was zeer gezellig en de ambassadeur was een aardige man.

Vrijdag 29-11-2013

We hadden de afspraak om 10.00 met de hoofdmeester en de chairman van het oudercomité om de klaslokalen te overhandigen.

Het is een enorme opluchting dat de klassen op wat verfwerk en logo’s na zo goed als klaar zijn. En dat in goed 3 weken tijd. Het ziet er nog goed uit ook. Prima werk. Petje af voor de werkers die zelfs een paar weekenden hebben doorgewerkt.

Tijd om de papieren te tekenen waarin staat dat de school verantwoordelijk is voor de klaslokalen. De hoofdmeester, de chairman, de aannemer Ali, Ans en ik.

Hierna tijd om terug te gaan naar het appartement. Alleen buiten de poort gekomen was de taxi vertrokken....sta je daar in de brandende zon en stof met 35 graden. Zonder iets te zeggen was die oen weggegaan. Als je dan een paar keer belt zegt hij: I’m coming ( alweer ) Een half uur later kun je dan vertrekken.

Zaterdag 30-11-2013

Annemarie zou rijden als we naar school gingen. Ze moest alleen even naar de bank in Bamburi. Normaal is dat een minuut of 10. Maar nu was de weg afgezet voor een of andere optocht. Dus daar sta je dan in de file. En iedereen probeert er dan toch langs te gaan...een gekkenhuis. Na een uur vast te hebben gestaan konden we nog net omdraaien.
Maar dan komt er zo’n dwaas die tegen het verkeer in op je rijbaan de boel ook daar weer vast zet.

Dan maar eerst naar de stad. Dat is ongeveer 15 km en jawel...file !!!! ...en dan ben je ook weer 2 uur verder. Het winkeltje gezocht en terug in de…file....om 16.00 zaten we aan de lunch bij Annemarie.

Op naar school om de laatste foto’s te maken van wat de signwriter gemaakt had van de logo’s. En ik moet eerlijk zeggen dat het beter had gekund, maar het werk was gedaan. En op afstand ziet het er best goed uit. Alleen een handje leek wel een poot van een krokodil.
De aannemer kwam nog langs in de avond en zou zondag nog proberen om het beter te laten doen.

Om 21.00 uur zaten we aan het avondeten...Het was me het dagje wel.

Zondag 1-12-2013

Naar Rob en Annemarie gelopen rond 11.00 uur. Rob was nog aan zijn vijver bezig dus heb hem nog even geholpen.

Daarna nog met zijn allen naar Voyager voor een drankje en om een paar dingen te halen op het strand.

Later hebben we hen met aanhang uitgenodigd voor dinner bij Jacy Joka. Het appartement waar we deze 4 weken hebben doorgebracht . Het was een mooie afsluiting.....

Nu pakken en morgen naar huis.

• 03 December 2013 - 17:46

Theo & Antoinette:

Wat is er hard gewerkt .....het ziet er fantasties uit...Complimenten voor Ans & John. maar ook de mannen die het gebouwd hebben..Super mooi...

• 03 December 2013 - 20:01

Suus:

Ziet er goed uit John en Ans! Leuk het verslag en de fotos,we hebben het er vaak over maar nou zien we het ook...leuk!
    Groetjes marcel en suus

• 04 December 2013 - 09:24

Gérard Van Boxtel:

Wat wordt het ontzettend mooi daar. Zodra jullie terug zijn wil ik graag een keer met jullie over dit unieke project praten. Gr. vanuit een koud Waalwijk. Gérard & Berry