Singing in the rain - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Singing in the rain - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Singing in the rain

Door: John van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

10 November 2013 | Kenia, Mombassa

Maandag 5 november 2013

Na een aantal weken klussen door mij en pakken door ma met 4 koffers van elk 23 kg eindelijk op weg naar Kenia. Om 20.40 vertrokken vanaf Schiphol voor een vlucht van +/- 8 en half uur naar Nairobi. Na 3uur wachttijd doorgevlogen en na een klein uur geland in Mombasa.
Hier stond onze vaste taxidriver al te wachten. Vanaf het vliegveld is het dan nog ongeveer 3 kwartier rijden naar ons verblijf.

Eerst een paar nieuwe simkaarten gehaald voor onze telefoons hier, duurt maar een dik uur....Kenyatime. Nog wat boodschappen gehaald voor 's avonds. en rond 13.30 waren we eindelijk bij Jacyjoka op ons vakantie adres.

Meteen daarna stond de aannemer op de stoep om naar school te gaan.

En dan ga je 3 klaslokalen bouwen.....

Waar zullen we dat doen? Waar is de beste plek? Wel een plan natuurlijk. Proberen de klassen zo groot mogelijk te maken. Na passen en meten door de aannemer en uitvoerder stond er gelukkig maar een struik in de weg.

De hoofdmeester was in een meeting dus die hebben we nog niet gezien.

De aannemer kon nu de materialen bestellen en starten.

Terug bij Jacyjoka , koffers uitpakken en gegeten in het restaurant.

6-11-2013

's Morgens regen en nog eens regen...Geen doen om naar school te gaan...niet omdat we bang zijn om te smelten maar omdat de weg zo goed als onbegaanbaar wordt met de auto.

Dan maar naar Bombolulu Workshop om onderdelen van een naaimachine te brengen die gerepareerd moet worden ( bedankt Frans Mandemakers ).

Kom we gaan even internet regelen...weer anderhalf uur verder.

Na de middag toch geprobeerd om op school te komen. Wat een baggerzooi.

De werklui waren toch aan het uitgraven voor de fundering en bijna klaar.

De hoofdmeester die er na een telefoontje om 13.00 zou zijn was er om 16.15...Dus die dag was ook weer voorbij.

7-11-2013

Regen, regen, regen...

De lorry's met zand en stenen etc. hebben met veel moeite de school kunnen bereiken. De aannemer belde dat het gelukt was en dat de materialen er waren.

We zijn zelf maar niet naar school gegaan en hebben de naaimachine opgehaald. Hij werkte weer en gaan we Samson, een kennis, heel erg blij mee maken.

Nog even een bezoekje aan Annemarie en Rob, eten, en weer een vakantiedag met niks doen versleten.

8-11-2013

Hiep, hiep het is droog...

We halen de school waar de mannen de fundering aan het storten zijn. Geen betonmolen en alles met een schop en kruiwagen en schalen waarmee ze de beton naar de sleuf brengen. De voeten ingepakt in plastic zakken.
Je moet opletten dat je niet op je gezicht gaat met die bagger.
Hoe dan ook het werk komt klaar.

Intussen hebben de kleuters , 45 jongens en 40 meisjes, een jurkje of een broekje gekregen. Het gesjouw met 4 zware koffers is het dubbel en dik waard. Die blije kopjes daar doe je het voor !

Als je daarna rond loopt op school zie je wel dat onderhoud ook hard nodig is.

Onderweg terug wat gedronken bij een nieuw hotel waar heel weinig bezoekers waren. En dat is hier op dit moment bij elk hotel het geval...De aanslag op Westgate in Nairobi heeft het tourisme in Kenia zeker geen goed gedaan.

In de avond Samson blij gemaakt met zijn naaimachine dat ik van tevoren nog verlost had van een aantal kakkerlakken. Gelukkig was de rat er bij het ophalen al uitgegaan...
We hadden het naaimachine 3 jaar geleden al aan Samson gegeven maar het lukte nooit het aan de praat te krijgen. Er moesten een aantal onderdelen worden vervangen en het lukte gewoon niet deze in Kenia te vinden.

Met Ali , de aannemer, gesproken over de voortgang van de bouw en financien.

We hebben ons daarna maar getrakteerd op eten in het restaurant hier. Dan ben je de enige klanten met een man of 4 of 5 personeel.

9-11-2013
Onze taxidriver Mwinyi zou komen ontbijten. Geen uitsmijter deze keer want de gasfles van het fornuis was leeg. Hij moest het dus doen met spaghetti van eergisteren. Was ook geen probleem voor hem...je kunt het maar gehad hebben....food is food !

Na het ontbijt bracht Mwinyi ons naar Annemarie en daarna naar Voyager hotel, waar we een aantal jaren verbleven.

Even goeiendag zeggen tegen alle bekenden. En gezellig gekletst met Antoinette en Theo en Ineke en Cees .

Nu is er een poolparty in Jacyjoka....aan het geluid te horen denk ik dat ik mijn pilsje hier binnen maar pak.

• 10 November 2013 - 11:11

Gert Van Helvoirt:

Immer goed bezig daar !

• 10 November 2013 - 12:04

Daan:

Goed bezig schatties....jij ook met typen pa. Volgende keer toch maar eerst tussendoor opslaan hè

• 10 November 2013 - 12:18

Daan:

En ik mis jullie !!!....en het zonnetje ( wat nu hopelijk wel schijnt )...en Tusker.

Niet vergeten te genieten hoor !!!

Kuzzzzzz van mij en Nortje

• 10 November 2013 - 12:35

Ervan Riel :

Lijkt cvr bouw groep met schop en kruiwagen !

• 10 November 2013 - 15:20

Hans:

We zijn niet een beetje jaloers hoor maar!!!!!
    Karina is op vrijdag 8 november geopereerd aan haar rug,was een zware operatie en nu maar hopen dat het geholpen heeft en ze minder pijn heeft en weer wat beter kan lopen, zodat we ook weer naar ons geliefd Afrika kunnen.
    We hopen dat het jullie goed blijft gaan en dat de bouw niet te veel last heeft van de regen,zodat jullie wanneer je weer naar huis gaan resultaat kunnen zien.Veel groeten en het alle besten voor ieder die we daar kennen.Hans

• 11 November 2013 - 09:34

Mies Panjoel:

hoi john en ans.heb verslag gelezen.beetje jaloers.hier ook veel regen!zie dat jullie weer goed bezig zijn.mooie foto,s ook.iedereen veel groeten .

• 13 November 2013 - 11:52

Chantal Verboven:

Hoi lieverds,
    Wat hebben jullie al een hoop werk verzet en gesjouwd.
    Petje af!
    Ook genieten daar he!
    Groetjes uit het Wollukse xxx

• 13 November 2013 - 19:19

Janny Verheijen,:

Hoi Ans en John
    Ik heb jullie verslagen gelezen
    Wat een werk moeten jullie allemaalnog doen
    Ik hoop dat het weer wat beter is nu
    Krista maakt het ook goed in rangala
    Die wil beslist nog terug.
    Ik wens jullie veel succes
    Gr. Janny.

• 15 November 2013 - 11:58

Marlou:

Hoi Ans en John,

Goed te lezen dat jullie je weer hard inzetten voor de school! Echte kanjers zijn jullie. Ik vind het ook gaaf dat ik dit keer een echt beeld heb van wat jullie doen en waar jullie zijn. Ik zou zo weer mee willen!
    Heel veel succes daar en doe ze de groeten!!!

Liefs Marlou