17 - 23 november - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu 17 - 23 november - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

17 - 23 november

Door: John van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

25 November 2013 | Kenia, Mombassa

Zondag 17-11-2013

Rob heeft ons om 11.00 opgehaald om de schotten triplex waarachter de beton was gestort uit de vijver te halen. Ik had al gezegd dat het niet mee zou vallen. Sommige zaten wel 5 cm in de beton. Na een uur was Rob het al beu. Geprobeerd het er uit te hakken of eruit te slijpen. Dit was ook geen succes dus om 13.30 toch maar gestopt. Het was ook rond de 35 graden denk ik en dan transpireer je als een gek.

Snel een koud biertje, douchen en naar Cobba Cabana. Erwin die pas zijn rijbewijs heeft mocht rijden in de Prada. Dat valt niet mee als je ouders meekijken....Haha ! Maar we arriveren toch heelhuids, via een slechte weg, aan het strand ongeveer 15 km verderop.
Daar is het goed vertoeven en na paar uur besloot Rob toch zelf maar terug te rijden. Vol overmoed dondert hij door een diepe plas. De auto totaal onder de modder. Het duurde even voordat je weer door de voorruit kon kijken. Dan heeft hij lol voor twee.

De huzarensalade en het toetje smaakten nog best.

Maandag 18-11-2013

Annemarie wilde met ons naar school om de nieuwbouw te bewonderen. Grandioos wat deze mensen in het weekend gesjouwd hebben. De muren stonden al overeind.

Terug langs de Nakumatt. Cakejes uitgezocht voor het afscheid van standard 8. 338 leerlingen die de school gaan verlaten . Valt nog mee .Volgend jaar zijn het er 396.

Nog heel even nog aan de vijver gewerkt maar om 15.00 uur kwam de aannemer voor een volgende termijn, dus nog gauw even pinnen. Ik had geluk Annemarie had ook cash nodig dus die reed even met de auto.

Bij de Nakumatt waren verschillende pinautomaten leeg. Dan maar weer een km of 6 door naar Bamburi.

Nog een uurtje in de vijver gehakt en geslepen en de klus was daar geklaard.

Tijd voor ??? Je raadt het al....Tusker.

Ans en Annemarie hadden macaroni gemaakt en dat smaakte weer goed.

Dinsdag 19-11-2013

De taxidriver had een andere car bij zich. Die van hem was lichtelijk gemold door zijn monteur. In Kenya betekent het naar de garage brengen van je auto niet automatisch verbetering is al vaker gebleken.

Dus met een geleende auto op pad....een paar km verder stonden we echter zonder benzine. Hij had willen tanken (voor een euro of 5) maar de benzinepomp had geen petrol. Hij dacht de volgend pomp op weg naar school nog wel te halen...niet dus.

Mwinyi achter op een motor naar Bamburi met een lege waterfles van 5 liter en na een kwartier konden we verder. Lachen, ware het niet dat het erg heet was in de auto. En je gaat daar zomaar niet uit de auto om een luchtje te scheppen.

Op school gaat het met de bouw nog steeds hurry up. De muren werden al gepleisterd en de veranda uitgegraven en opgemetseld.

Op de weg terug nog geld gepind en boodschappen gedaan.

's Avonds hier in het restaurant gegeten. Soms zonder licht omdat de stroom weer eens uitgevallen was. Dat gebeurt hier een paar keer per dag. Niet alleen bij ons maar in de hele wijk.

Als de aggregaat dan start heb je 1 of 2 lichtpunten en de waaiers draaien niet of nauwelijks. De airco doet dan helemaal niets....Kenia !!!

Woensdag 20-11-2013

Rond 10.00 weer naar school.

Ans had nog een tas met jurkjes etc. voor de kleuterklas. Een aantal even aanpassen, foto’s maken en weer een karwei klaar.

De leerkracht vraagt dan of we hen ook niet een beetje kunnen sponsoren. Dan steek je de hele hand maar omhoog in plaats van een vinger...dat zullen we maar niet doen.

Of je dan niet elke dag voor eten kunt zorgen voor de kleuters. Ze denken nog steeds dat er bij ons een geldboom in de tuin staat.

De bouw gaat voortvarend. Ze zijn weer met een man of 25 bezig om de wanden aan te smeren en de dakconstructie te maken. Ondertussen wordt de veranda opgevuld met grond.

Ik heb voor iedereen een zakje melk laten halen en het “God bless you” klinkt van overal in de bouw.

Het gaat te goed met de bouw denk ik dan wel eens. Wanneer zou de eerste tegenvaller komen ? Er gebeurt altijd wel iets wat tegenzit maar voorlopig gaat alles naar wens.

Op weg terug wat gedronken bij het nieuwe Maasai Bar Restaurant.
Hier was enkele jaren geleden nog een weeshuis voor meisjes gevestigd.
Op een gegeven moment werd door de sponsor de huur niet meer betaald en stonden de kinderen op straat. Annemarie heeft zich over een van de meisjes, Pauline, ontfermd. De rest is vertrokken naar waar ?

Nog even geshopt bij de craftshop van de Indier. Enkele spulletjes gekocht voor de rommelmarkten volgend jaar.

's Avonds werkbespreking met Ali. Gegeten in het restaurant hier wederom af en toe in het donker. Elke dag ligt er de elektriciteit enkele keren uit.

Donderdag 21-11-2013

Om 08.15 zat onze taxidriver aan het ontbijt. Een hamburger met ui en mayonaise. Lekker vette hap toch 's morgens ?

Bij Voyager onze helpers Antoinette en Ineke opgehaald. Ze zouden helpen bij het afscheid van standard 8 op school. Deze keer cakejes en aanmaaklimonade geregeld voor 338 kinderen. We waren om 09.30 op school om de limonade aan te maken en de boel klaar te zetten. Pas om 11.30 begonnen met uitdelen aan ongeveer 60 standard 8 kinderen. Dat was een knappe tegenvaller.

Met de leerkrachten erbij en nog kinderen van andere klassen en wat jeugd die erop af kwam waren we de helft van de spullen kwijt.
De teveel aangemaakte limonade toen maar verdeeld onder de werkers op de bouw.

Ik denk dat ik de rest maar aan Annemarie geef voor haar school in Majengo en zo komt alles uiteindelijk toch weer goed terecht.

Het dak op de klaslokalen lag er al op en aan de binnenkant zijn de muren gepleisterd. Nu nog de vloeren en de buitenkant en dan verven.

Ali kwam s avonds weer. Extra kosten voor de schoolborden die niet op de offerte stonden. En ja hoor afgelopen nacht had men 200 meter steigerhout, dat door de bouwer was gehuurd, “gestolen”.

De nachtwaker van de school had niks gemerkt. Misschien heeft hij wel meegeholpen. Hier is alles mogelijk. Misschien had de aannemer hem wat moeten betalen voor het extra toezicht op de bouwmaterialen.

Niet meer gegeten en weer zitten kloten met de computer. Met Danielle overlegd. Wel verbinding geen verbinding. Geen stroom wel stroom. Het was gewoon een K… dag.

vrijdag 22-11-2013

Pas om 07.30 op.....Mooi op tijd voor een snipperdag !

Mijn vakantieboekhouding bijgewerkt. Elke dag opschrijven wat er is uitgegeven voor de stichting en privé. En dan weer zeuren bij Ans...wat heb ik betaald iwant k mis ergens 20 ksh.

Dan blijkt dat ik iemand een fooitje gegeven heb. Het klopt weer ! Ja Danielle het is nog altijd hetzelfde haha

Nog even gepuzzeld. Ans vaak met de ogen dicht. Mwinyi gebeld en nadat hij zijn gehaktbal ophad met de taxi naar de Nakumatt.
Je kunt te voet gaan maar terug lopen met een paar kannen water etc. is niet fijn met deze temperatuur.

Ik word toch ouder papa...Of niet ?

Voor de rest van de middag hier lekker aan het zwembad gelegen tot een uur of zes. Douchen en eten in het restaurant. Gebakken kip met frites voor de broodnodige variatie. Is de derde keer al van de week....Morgen mag Ans zelf weer koken van mij.

Na het eten een paar uur liggen pitten. Om 23.00 met Danielle gechat en een aantal foto’s doorgestuurd. Ging nu lekker snel. Beter dan overdag.

Het is nu hier 02.35 uur keniaanse tijd en ga nu toch maar slapen.

Zaterdag 23-11-2013

We wilden toch nog even naar school gaan.

De taxidriver zou om 11.00 zijn wagen bij de monteur ophalen. Als ik hem om 12.30 bel om te vragen waar hij blijft zegt hij doodleuk...het duurt nog 2 uur.

Dus niet meer weg geweest en aan het zwembad gaan zitten voor een half uur. Ali kwam nog langs om het een en ander te bespreken. Heeft foto’s laten zien van de buitenmuren en de vent blocks in de ramen.

Maar goed dat het daar allemaal doorgaat ook al zijn wij er zelf niet bij.

Ali heeft met Mama Kigitho een afspraak gemaakt om 15.30 uur om naar haar weeshuis gaan te kijken in Mtwapa een km of 15 verderop. Alleen wordt het dan wat later....

17.00 vertrokken we naar de Nakumatt waar zij behoorlijk wat eten meenam voor haar weesjongens, een 20 tal in totaal.

Wij hadden nog een voetbal en pennen bij ons waar ze erg blij mee waren. Na de kennismaking, een liedje en een gebed weer richting Mombasa.

We zouden bij Kigotho’s eten maar Ali had een ander adres met hele goede service. Dit klopte niet helemaal....Kip (alweer) met frites zonder salade besteld en dus komt die door met salade.

Mayonaise besteld dus geen mayo en geen borden om de botjes op te leggen.

Ik tegen Ali....Goede service....hele goeie....en hij maar lachen.

Nu nog even wat foto’s doorsturen van vanmiddag en dan zal het wel bedtijd zijn.

Een rustige dag....Maar morgen weer naar school waarschijnlijk.

• 25 November 2013 - 13:58

Mies Panjoel:

ans en john.wat een goed verslag van de werkzaamheden.[en van de uitspattingen.grapje] als ik de foto,s zie komt er bij mij een soort van heimwee naar boven.het werk zit er voor jullie bijna op.geniet nog een week van het weer ,de zon en de mensen om jullie heen .er is weer een hele klus in een paar weken geklaard.goede reis terug en tot ziens!mies

• 25 November 2013 - 14:17

Daan:

Nou schattekes, het begint echt te korten nu...wat gaat het snel ! En wat zijn jullie goed bezig...jullie hebben mij helemaal niet nodig zie ik al wel. Super blij dat het op een kleinigheidje na allemaal zo goed verloopt... Als er niks mis zou gaan dan zou je je ook afvragen of je wel echt in Kenya bent toch ?

Nog even genieten van alles en iedereen en ik zal wel koken als jullie volgende week thuis komen....kip met friet of zoiets !

Groeten aan iedereen en tot gauw.

Love you !!!

• 26 November 2013 - 15:51

Ineke Van Ginderen:

Wat een verrassing, in zo'n korte tijd, 3 nieuwe klas lokalen.
    Petje af voor hard werkende bouwvakkers!!

En wat is een kinderhand snel gevuld: Limonade (ranja) en een lekkere koek,
    wat een dankbare kinderen. DAAR DOE JE HET VOOR!!!!

En wat er over was, ook de bouwvakkers genoten ervan.

John en Ans, geniet nog van jullie laatste daagjes.
    ( wel stil zonder jou hoor Daantje...)

En als jullie volgend jaar weer hulp nodig hebben, je weet me te vinden.