10 - 16 november 2013 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu 10 - 16 november 2013 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

10 - 16 november 2013

Door: John van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

18 November 2013 | Kenia, Mombassa

10-11-2013 zondag.

Zondag. Geen rustdag !

In plaats van de poolparty gisterenavond maar met de computer zitten klooien. De verbinding lag er iedere keer uit. Dus vanmorgen met Mwinyi naar Bombolulu en bij hem thuis in de buurt naar een “computershop” van 6m2 groot.

Van alles geprobeerd en andere Orange software geïnstalleerd...Niks...

De oude software teruggezet en 1 ½ uur later op weg naar huis aan. Van “chagrijn” maar iets gedronken bij de Nakumatt en boodschappen gedaan. 's Avonds met Ali naar Kigotho, waar we hebben gegeten en met Mama Kigotho, de bazin, hebben bijgekletst.

11-11-2013 maandag.

's Morgens om 09.30 met Ali de aannemer naar school . Het eerst klaslokaal was al zo’n 1 ½ meter uit de grond. Jammer dat we de komende 3 dagen niet verder mogen bouwen i.v.m. de eindexamens.

Vorige week heb ik met de hoofdmeester daar nog over gesproken. Toen had hij geen bezwaar. Maar ja...als de examen commissie het niet goed vindt houdt het op.

Er worden tijdens de examens geen bezoekers toegelaten op school om fraude te voorkomen. Ze staan soms met een geweer aan de poort.

Na de middag naar Voyager Hotel op een bakkie bij Antoinette die jarig was. Ze had wat chips en pinda's op tafel gezet. De kraaien zijn er dan zo en je moet opletten dat ze het eten niet van je tafel pikken. Het is een ware plaag hier en als een aap wat probeert te gappen jagen ze die met zijn allen weg. Er loopt dan wel een man van Voyager met een katapult, maar dat maakt totaal geen indruk.

Ans heeft daarna fusilli gemaakt die we met de taxidriver soldaat hebben gemaakt.

12-11-2013 dinsdag.

Een snipperdag en stralend weer. Even tijd om boodschappen te doen, de was op halen bij Annemarie en een bezoek brengen aan de craftshop van de Indiër hier vlakbij. Hij had mooie spullen staan maar mopperde toch dat de handel taai was. Te weinig toeristen en daar moet hij het van hebben.

Het is inderdaad treurig om te zien. In sommige hotels zijn er nauwelijks of helemaal geen bezoekers. Ze maken het er zelf ook naar door de prijzen flink op te schroeven. Alles is een stuk duurder geworden. Enkele jaren terug betaalde je voor een Tusker bier nog geen 100 shilling in de winkel. Ik hoorde nu dat ze bij Voyager al 300 ksh vragen = ongeveer 3 euro.

Ook de rijst etc., eten voor de lokale bevolking, is erg duur geworden. Ben benieuwd wanneer de bevolking in opstand komt.

Er gaan sinds een paar maanden electrocars langs een aantal hotels naar de supermarkt. Kosten 50 shilling p.p. over een paar dagen wordt dat 100 shilling. Als gevolg van deze cars zijn de fietstaxi’s uit het straatbeeld verdwenen. Hoogseizoen zeggen ze dan. Met de kerstdagen worden de prijzen van de kamers en appartementen soms verdrievoudigd.

Annemarie en Rob, geweldige mensen, nodigden ons uit voor het eten. Lekker bami!

13-11-2013 woensdag.

Weer een stralende blauwe lucht. En ma had zin in een yoghertijsje. Op naar Naivas het andere grote winkelcentrum. Je kunt het ijs daar zelf tappen, af laten wegen en betalen. Klaar is Kees.

Dan nog maar wat gaan drinken bi j Yul’s een km of vijf, zes verderop.

Konden we gelijk pinnen voor de aannemer. Want hierbij de Nakumatt staan 4 of 5 pinautomaten. Maar de ene is leeg en de andere geeft maar 20000 ksh per keer. Dan mag je twee keer geld uit de muur halen totdat je per pas de limiet van 40.000 per dag hebt. Wij met 4 pasjes pinnen...dan blijf je bezig !

Net zoals een paar jaar geleden. Alleen in het centrum van de stad kon je op 1 plaats met je maestrocard per keer 10000 ophalen. Wel 4 x met dezelfde pas. Als je dan 6 passen hebt worden de wachtende mensen in de rij achter je en ook de security niet blij.

Ali belde dat hij om 15.30 zou komen om een en ander door te spreken. En daarna eindelijk een uurtje aan het zwembad.

Voor het eten de Italiaan maar bezocht. Zelf koken hier met die warmte is ook niet alles.

14-11-2013 donderdag.

Ik had Rob beloofd om hem mee te helpen beton te storten voor zijn nieuwe vijver. Gelukkig had hij een betonmolen gehuurd en dan huur je er de operator bij. Met nog wat fundi uit de buurt startten we rond 08.30 . Om 14.00 uur was het karwei geklaard. 23 zakken cement en 115 zakken mix van zand en grind a 50 kg versjouwd. Hier is de ARBO nog niet gesignaleerd.

De door Rob zelfgemaakte hamburgers smaakten heerlijk. Met de local food erbij waren de fundi content. De boel opgeruimd...en dan tijd voor een ijskouwe Tusker. We hadden met 8 man bijna 40 liter limonade en water op. Het was dan ook 35 graden en geen wolkje aan de lucht.

Rob trakteerde Ans en mij op een lekker pizza. Thuis nog foto''s doorgestuurd naar Danielle...Wat een crime !!!

15-11-2013. vrijdag.

De zon staat al weer vroeg aan de hemel. De taxidriver was om 08.30 hier voor zijn koffie en ontbijt. Theo en Antoinette opgehaald bij Voyager wat maar 1000 meter bij ons vandaan is. Ze gingen met ons mee naar school vandaag.

De aannemer Ali had goed zijn best gedaan . De muren waren al een heel eind opgetrokken. Ze zijn met een flinke ploeg aan de gang om de verloren dagen in te halen.

Als je daar dan staat te kijken komt er een hele zwerm kinderen om je heen staan. En ook al is de bouwplaats provisorisch afgeschermd, lopen ze lopen onder de “steiger” door en er liggen planken met spijkers. Maar geen enkele leerkracht te zien die hen tot de orde roept. Ze willen alleen maar op de foto.

Op kantoor hebben we even met de hoofdmeester gesproken. Hij zou nog met ons rond lopen op de school. Maar na een kwartier buiten wachten was hij er nog niet. We zijn toen maar vertrokken naar Jacyjoka en hebben een " bakske " gedaan.

Om 14.00 uur hadden we een afspraak met Mama Kigotho. De jongens van haar kindertehuis zouden dan bij haar zijn on te eten en te zwemmen. Je raadt het al...niemand te bespeuren.

Thuis maakt Ans gestampte aardappelen met peulen en een bal gehakt. Dat is toch ook wel lekker.

Ali kwam nog langs om 19.00 om de voortgang van de bouw te bespreken.

Daarna mijn verslag zitten schrijven en met Danielle en Rick, het thuisfront, gechat.

16-11-2013 zaterdag.

Op tijd wakker rond 07.00 uur om niet veel te doen. De zon schijnt wel maar het iets meer bewolkt.

Ik dacht even de laatste hand te leggen aan mijn verslag. En ja hoor ik moest nog één punt achter een zin zetten en…Alles kwijt !!! Ze moeten mij niet met zo’n ding laten werken.

Het is nu 14.00 uur en ik ben bijna net zover als gisteren. Balen.

Ali komt mogelijk nog om naar school te gaan. Anders pak ik een baalbiertje om straks te gaan genieten van de BBQ bij Annemarie en Rob.

Het leven is hier nog niet zo slecht.

• 18 November 2013 - 19:23

Theo En Clazien:

Leuk om weer te zien hoe het daar vorderd,het is nog een weg met hindernissen ,niks veranderd in al die jaren,maar uit eindelijk komt het goed .
    Ans en john veel sucses ,en vooral de groeten aan alle kinderen en leerkrachten en wij blijven jullie volgen gedurende dit project,wij gaan hier woensdag een biljart tounooi spelen tbv jullie school.
    En vergeet ook niet een beetje te genieten van jullie verblijf daar in kenya.
    Groetjes theo en clazien.

• 19 November 2013 - 00:01

Ineke:

Hello bikkels, John het zal wel dat baalbiertje zijn geworden, n tusker denk ik, gezien al die verlate of geannuleerde afspraken..ik ben benieuwd hoe dat smaakt, ik wordt wel nieuwsgierig naar tusker!! En Ans genoten van dat lekkere ijsje? Apart ijs afwegen..is dat vertrouwd voor je , ik bedoel niet ziek ervan geworden?
    Leuk om jullie verslag weer te lezen, ik kijk uit naar jullie volgende avonturen!
    Succes met alles wat jullie daar doen, dus ook met het genieten !!

Lieve groet, Ineke

• 25 November 2013 - 11:44

Charlotte:

Lieve Daan,

Zo super om jullie werkzaamheden en avonturen daar weer te lezen! Leuk met je vader en moeder daar! Wanneer ben je weer terug in NL; ik bel je dan om bij te kletsen, gezellig! Veel succes daar nog en plezier ook! Dikke kus, charlotte