Op en rondom school - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu Op en rondom school - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Danielle Nooij - WaarBenJij.nu

Op en rondom school

Door: Danielle van Nooij

Blijf op de hoogte en volg Danielle

10 Januari 2011 | Kenia, Mombassa

Zoals de meest van jullie wel weten zijn we inmiddels al weer een aantal weken terug in het te koude Nederland en mede door die ijzige temperaturen van de afgelopen weken wil het met 'wennen' nog niet echt lukken. Voor iedereen in elk geval nog de allerbeste wensen en dat 2011 maar een heel mooi, gezond en gelukkig jaar mag worden.

Ik had beloofd mijn verhaal verder af te maken in Nederland, werkt toch een stuk makkelijker mijn eigen computertje. Alleen de omstandigheden daar waren een stuk prettiger, lekker buiten, uitzicht op zee, drankje erbij en palmbomen mmmm, valt het hier toch tegen.

Op school hebben we in zeven klaslokalen nieuwe vloeren gestort. De oude vloeren waren zo versleten en gescheurd dat ze soms meer op een zandbak leken. Voor de kinderen natuurlijk geen prettige plek om les te krijgen omdat in een aantal klassen ze nog steeds op de grond moeten zitten. Ook als er wel lessenaars staan is het voor de duurzaamheid van de bankjes beter als de ondergrond glad en vlak is. Tijdens onze tweede week in Kenia is de aannemer begonnen met het uitbreken van de vloeren en de laatste week waren ze alle zeven klaar. Alleen werden de vloeren nog continu nat gehouden zodat ze goed konden uitharden tot de school weer begon op 3 januari.

De aula betrof een ingewikkeldere en langzame aanpak. Om het gebouw sterker en daarmee weer veilig te maken moesten er een groot aantal betonnen pilaren worden geplaatst. Om deze te kunnen storten moesten er stukken uit de bestaande muren worden gehakt om zo plaats te maken voor de pilaren. Omdat dit draagmuren zijn van een tamelijk zwaar dak en gedeeltes van de muren toch wel dreigden om te vallen was dit geen makkelijke klus. Er kon maar een man aan het werk zijn want als er meerdere tegelijk zouden gaan hakken waren er teveel trillingen en konden de muren en daarmee het dak zo instorten. Tamelijk spannend en we waren ook totaal niet jaloers op degene die soms een meter onder de vloer stenen aan het uithakken was. Toen we vertrokken waren er al een groot aantal kolommen klaar en was de hele vloer eruit gehakt. Van Nick, onze coordinator hebben we vernomen dat ze inmiddels al een gedeelte van de slechte, gescheurde muur hebben neergehaald om deze opnieuw op te metselen. Later worden alle deuren nog opnieuw afgehangen omdat deze door de verzakking niet goed meer opengingen. Ook de achtermuur wordt nog afgebroken en opnieuw opgemetseld met ventilatie gaten omdat het toch wel erg warm bleek te zijn in de aula. Ook wordt er een nieuwe vloer gestort en een veranda opgetrokken om het hele gebouw heen. Dit zal de muren aan de buitenkant beschermen tegen het regenwater dat altijd langs de aula naar beneden loopt.

Als straks alles klaar is worden er 3 a 4 klassen ondergebracht in de aula. We hebben eind 2010 tien nieuwe leraren toegewezen gekregen van de overheid maar helaas nog steeds niet genoeg lokalen. Dus met het in gebruik nemen van de aula kunnen er gelukkig weer een aantal grote groepen worden opgesplitst.

Natuurlijk hadden we ook nog zoveel mogelijk spulletjes meegenomen in onze koffers en die hebben we allemaal uitgedeeld rondom de school. Zelfs de buurvrouw in het hotel had nog een grote tas met schoenen en kleding voor ons achtergelaten dus we hebben weer een aantal mensen gelukkig kunnen maken voor de kerstdagen. De daarop volgende dagen konden we in elk geval blijven zwaaien naar alle enthousiaste mensen die gillend hun handen in de lucht staken als wij passeerden, vrienden maken is zo simpel in Kenia.
Jammer dat het versturen van een container zo'n dure en ingewikkelde aangelegenheid is want deze mensen zouden alles zo goed kunnen gebruiken.

Groeten Danielle

• 11 Januari 2011 - 20:29

Ineke:

Hey Danielle,

Wat een leuke foto's!!!
    Enne als je terug gaat , ik hou me aanbevolen om met je mee te gaan.......

Groetjes aan iedereen en spreek je snel weer.

Dikke kus van ons